Læsetid: 5 min.

Når skilsmisse er en forbrydelse

20. februar 1998

Danske kvinders liv er et eventyr om skønhed og fantasi. Kinesiske kvinders liv står i grel modsætning hertil

NÆGTET LYKKE
DANSKE kvinder er meget liberale, når det drejer sig om kærlighed, ægteskab og lykke. Nøgne skønheder på strandene om sommeren er et almindeligt syn. Kvinderne ligger ikke under for almindelige normer, når det drejer sig om påklædning, og de demonstrerer også deres frihed, når det drejer sig om de traditionelle kønsroller - ved at vælge husarbejdet fra og i stedet deltage på arbejdsmarkedet.
Danmarks rekord, hvad angår kvindens rettigheder, er blevet bemærket overalt.
I 1850, da de fleste vestlige lande stadigvæk lå under for den viktorianske æras kodeks, diskuterede de danske kvinder for alvor kvindens frigørelse. Ved kraftig indsats vandt kvinderne retten til at stemme i 1915.
I dag har kvinderne ikke bare ret til at arbejde i industrien, men også i militæret og offentlige institutioner. Derfor er det almindeligt, at kvinder har samme høje uddannelse som mænd.
Der er mange værdier i det danske velfærdssystem - børnepasning, lige rettigheder og papirløse ægteskaber. Dette sidste begreb virkede så gunstigt på mig, at jeg forelskede mig i landet.

I DANMARK lever ét par ud af seks sammen uden at være lovformeligt gift. Enhver har lov til selv at bestemme, hvordan han/hun vil leve sit liv. Nogle par gifter sig og andre gør det ikke - forskellige forhold afgør om man lever sammen uden at gifte sig.
Desuden har dansk lov et liberalt syn på utraditionelle familiemønstre. For eksempel kan et barn få henholdsvis sin moders eller faders navn. Der ses ikke ned på et barn født uden for ægteskab.
Flere og flere par lever sammen uden at være gift, specielt når deres første ægteskab viste sig at være fejlslagent. Denne praksis er meget udbredt blandt danskere.
Danske kvinder er optaget af en livslang søgen efter lykke og kærlighed. Deres kærlighedseventyr og levemåde er som et eventyr, der handler om skønhed og fantasi.

I MODSÆTNING hertil står kinesiske kvinders liv. Det Kommunistiske Partis regler er autokratiske og feudalismen har stor magt!
Mit eget ægteskab var mere elendigt end ulykkeligt. Under kulturrevolutionen fra 1966 til 1976, hvor alting kunne ske, blev jeg tvunget til at gifte mig. På den tid levede mange kinesiske kvinder med deres mænd, uden at kærlighed og lykke var involveret. Min mand havde aldrig elsket mig, og jeg heller ikke ham.
Min drøm som ung pige - at elske en mand og blive genelsket - var fuldstændigt udslukt.
En dag, da han havde drukket heftigt, mistede han besindelsen og kastede en tepotte efter mig, uden nogen årsag. Blodet strømmede fra mit hoved, og jeg faldt besvimet om på gulvet. Da jeg kom til mig selv, gik jeg med blod ud over hele ansigtet til domstolen for at få hjælp. Men her meddelte man mig, at skænderi og strid mellem mand og kone ikke kom retten ved.
For at undslippe dette miserable liv søgte jeg om skilsmisse, hvilket er en fundamental menneskeret.

TIL MIN overraskelse blev jeg, som var en fremragende videregående student, bortvist fra universitetet, simpelthen fordi jeg havde søgt om skilsmisse for at undslippe et ulykkeligt ægteskab og - ikke at forglemme - for at søge lykken og kærligheden.
Kinesiske kvinder har ikke frihed til at gøre noget sådant. Skulle jeg nu følge den gamle talemåde, som siger, at kvinder, der gifter sig med en hund eller en hane, skal blive i ægteskabet hele deres tilværelse? Nej, aldrig i livet!
Uanset hvor meget Det Kommunistiske Parti ville straffe mig, var jeg besluttet på ikke at opgive min tro og holdning. Selvom det var en lang og besværlig vej, ville jeg følge den.

TRO DET eller ej, men jeg blev også sat i fængsel, fordi jeg blev ved med at søge om skilsmisse efter at jeg var smidt ud af universitetet. I Det Kommunistiske Parti's øjne var det en frygtelig forbrydelse at efterabe Vesten ogstå fast på mine rettigheder som kvinde.
Før jeg blev sat i fængsel, fortalte myndighederne mig, at mit valg stod mellem hjem eller fængsel. Hvis jeg opgav at søge om skilsmisse, kunne jeg gå hjem.
Hvilket uhørt forslag! De brugte fængslet til at true mig til at skifte mening. Men jeg ville hellere i fængsel end fortsætte med mit påtvungne ægteskab. Jeg fortsatte som fange med at søge om skilsmisse og fik den i fængslet.
Men hvilken pris måtte jeg ikke betale? Ganske vidst gav Det Kommunistiske Parti mig tilladelsen, men de straffede mig samtidigt - sikkert for at skræmme andre kvinder fra at stå fast på deres rettigheder.
I gamle dage havde mændene i Kina ret til at forlade deres koner. Kvinderne havde derimod ikke sådan en ret over for deres mænd. I virkeligheden opretholder Det Kommunistiske Parti gamle dages feudalistiske ideer. Selv på landet bliver kvinder sendt to år i fængsel, hvis de finder en ny kæreste og beslutter sig for at opgive deres ægteskab. I kinesiske fængsler er en tredjedel af fangerne dømt for denne 'forbrydelse'. Mange kvinder vælger lige frem at begå selvmord eller mord med det resultatet, at eventuelle børn må leve uden forældre.

DET Kommunistiske Parti's ubarmhjertige politik skaber tragedier i mange familier.
På grund af dets skilsmissepolitik opnår kinesiske borgere måske eller måske ikke rettens afgørelse om skilsmisse, selv efter tre års separation.
Det vakte stor opsigt og chok for kort tid siden, da et ungt elskende par udløste en bombe, som dræbte dem selv og fem ulykkelige udlændinge på Beiings 'Store Mur', fordi de ikke kunne få lov til at leve sammen. Kvinden kunne nemlig ikke få skilsmisse fra sin mand. De dræbte sig selv for at vise Det Kommunistiske Parti's despoti og brutalitet over for verden.
Ligesom Vestens kvinder har kinesiske kvinder - uanset hvor hårdt og vanskeligt det var - insisteret på at søge kærligheden og lykken i deres liv og værnet om håbet på at finde begge dele.
Mænds og kvinders tiltrækning af hinanden og dybe følelser er forudskikket til ikke at forsvinde. Der er altid kærlighedshistorier om mennesker overalt i verden.

NÅR JEG SER hvordan danske kvinder lever frit og med glæde, fylder det mig med håbet om, at også vi - med en god portion tillid, hårdt arbejde og opfindsomhed - vil få mulighed for at leve lykkeligt til vore dages ende som H. C. Andersen synes at fortælle os om i sine eventyr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu