Læsetid: 5 min.

Ombudsmand og Bao qingtian

4. februar 1998

Kommer mon den dag, hvor Kina beskytter sine borgere mod embedsmænds overgreb?

MENNESKERET
DANMARK er et af de mest oplyste lande i verden.
Enhver dansker kan søge om et møde med en minister eller et medlem af det danske folketing. Journalister har mulighed for at telefonere til statsministeren for at snakke med ham om næsten alle emner.
Desforuden har Danmark indført et fremragende system for den enkelte person til at beskytte ham mod uretfærdighed og inkompetence fra officiel side. En parlamentarisk komité, som repræsenterer alle politiske partier, udnævner en person, som er kvalificeret, til at undersøge private anklager mod staten. Den officielle titel på denne person er 'ombudsmand'.
Ombudsmanden kan ikke angribes af politiske årsager. Han undersøger klager fra alle lag i det sociale liv. Hvis en indbyggers klage er berettiget, vil ombudsmanden reagere på hans vegne. Han reaktion varierer, lige fra at irettesætte en embedsmand til at foreslå Folketinget til at ændre på love.
Det er i modsætning til, når kinesiske borgere har været mishandlet af Det Kommunistiske Parti's autoriteter, hvor ingen kan tage affære for at beskytte det enkelte menneske og straffe den korrupte embedsmand.

DA JEG led under politisk forfølgelse i Kina, bad jeg de berørte autoriteter om at få genoptaget min sag og mine almindelige borgerrettigheder tilbage. Ikke alene havde politibetjenten arresteret mig, men han havde også slået mig med en elektrisk stok i fuld offentlighed. Endvidere satte de mig uden retlig prøvelse i fængsel i tre måneder. Forbrydelsen - sagde de - var forstyrrelse af den offentlige orden. Hvilken latterlig anklage!
Afvigeren Zhou Guogiang blev idømt tre års fængsel, til trods for at han led af svagt hjerte, vejrtrækningsbesvær og svage nyrer. Hans kone forsøgte at overtale autoriteterne til at løslade ham af medicinske årsager. Kan man forestille sig, at hun blev tilbageholdt og torteret af politiet i Beijing i 1996?
Det er klart, at de omtalte politibetjente kun tænker på autoriteternes og ikke på den enkelte borgers ve og vel. I Kina er der ingen, som ved, hvem der kan beskytte almindelige mennesker fra egenmægtige og korrupte embedsmænd. Et kinesisk ordsprog siger, at alle krager er sorte, hvilket betyder, at alle bureaukrater dækker over hinanden.

DET ER ikke underligt, at alle kinesere forestiller sig og ønsker at en Bao qingtian en dag vil blive indført. Bao qingtian siges at være en ærlig og korrekt statsminister i et eventyr fra gamle dage. Som en berømt personliggørelse af retfærdighed og mod undersøgte han alle anklager fra den enkelte borger og tog affære mod uretfærdighed og afstraffelse uden nåde for den bestikkelige embedsmand. Hvad mere var, Bao qingtian vovede at straffe medlemmer af den kejserlige familie, når de overtrådte loven. Han ville hellere opgive sit hverv end at give efter over for selve kejseren.
Historierne om Bao qingtian er velkendte og udspredte blandt den kinesiske befolkning.
Det kinesiske folk gør brug af fortiden til at tale nedsættende om den og latterliggøre nutiden. Hvilken beskeden holdning til så stor en fantasifuldhed.
Og på samme tid har mange intellektuelle beundret Ombudsmanden i de skandinaviske lande, efter at have læst artikler på engelsk om det.

BÅDE 'Ombudsmand' og 'Bao qingtian kan forsvare borgerlige rettigheder og retfærdiggøre den enkeltes klager. Det vil forblive i det kinesiske folks tanker året igennem, selvom det ikke kan forventes, at noget sådant bliver indført under det kommunistiske styre.
Jo, der er en lov som siger, at en borgers rettigheder ikke kan blive anfægtet i Kina. Men denne lov er ikke endnu blevet sat i kraft. Det er et faktum, at de fleste politiske fanger ikke har fået deres sag prøvet overhovedet, men er blevet sendt direkte i fængsel. Og få af dem har fået hjælp af advokater. Selv om deres sag er blevet vundet, er disse politiske fanger ikke blevet løsladt og vil heller ikke blive det, hvis ikke Det Kommunistiske Parti opløses og demokrati indføres.
Mere ofte end ikke holder kommunistpartiet ikke sit ord. Faktisk lyver det over for det kinesiske folk og er ikke skamfuldt af den grund. Autoriteterne har vedtaget en lov, men er uvillige til at virke i folkets tjeneste og sætte loven i kraft. Da jagten på afvigerne nåede nye højder, blev medlemmer af Kommunistpartiet sendt til Sverige for at studere international lov og borgerrettigheder, hvilket viste at Kommunistpartiet er fuldt af hykleri.

DET ER forståeligt, at jeg altid har beundret de skandinaviske lande. Som teenager læste jeg en masse af den meget berømte digter H. C. Andersens eventyr om Den grimme Ælling, som blev til en pragtfuld svane og Svinedrengen, som tilbad en prinsesse, Den tapre Landsoldat og Den lille Havfrue. Danmark var i mine drømme noget, som kunne forbindes med skønhed og fantasi.
For nylig har jeg selv oplevet skønheden. Det var en stor tilfredsstillelse endelig at finde den. Man kan ikke forestille sig, hvilken lang og besværlig rejse jeg måtte foretage i mit liv for at søge den. I virkeligheden mener jeg, at en lang og elsket drøm er blevet til virkelighed. Imidlertid er meget af skønheden lig med en udstilling, som er forbeholdt udenforstående. De kan se den i udstillingsvinduet, men kan ikke få den eller røre ved den.
'Ombudsmand' repræsenterer et excellent system. Man kan næppe få et bedre instrument til at forbedre en social politik. Dens funktion er eviggyldig. Men det er ikke muligt for os at kunne række efter en sådan 'Ombudsmand'.
Hvor ivrig og utålmodig bliver du ikke, når du ønsker et eller andet og ikke kan få det. Hvad jeg forestiller mig, savner enhver beskrivelse.

JEG MÅ trøste mig med tanken om, at det måske kommer tilsidst. 'Bao qingtian' er en legende som ikke kan genoplives. Men 'Ombudsmand' viser sig for mine øjne. Det må blive til virkelighed.
Da jeg læste Hans Christian Andersens eventyr, vidste jeg, at de fleste af eventyrene ikke havde happy endings. Men selv om det var tilfældet, håber jeg at min slutning må blive lykkelig. Min sag vedrørende asyl må blive afgjort snart. Det vil ikke blive nødvendigt at spørge ombudsmanden. Jeg vil være tålmodig og afvente mine muligheder for at nyde al skønheden og det fantasifulde i nær fremtid.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu