Læsetid: 1 min.

Jeg har set jeres længsel efter fred

Debat
21. februar 1998

Danmark kunne tage initiativ til mægling

IRAK
Til den danske regering og Folketinget: Det er mig uforståeligt, at den danske regering og Folketinget er gået med til at lade Danmark deltage i krigen mod Irak.
Jeg er tibetaner og har boet i Danmark i 22 år, og i disse år har jeg oplevet, at danskerne gang på gang bruger deres varme hjerter og deres overskud til at hjælpe andre mennesker og folkeslag, og jeg har set deres længsel efter fred i verden. Denne mentalitet respekterer jeg meget højt.
Jeg har ikke oplevet en krigsmentalitet hos danskerne, og ude i verden er Danmark kendt for sin generøse bistand.
I krig er det civilbefolkningen, der bliver offer, og konsekvensen bliver sult og sygdom, depression, had og nød, som vil fortsætte i mange år. Det er civilbefolkningen, der lider, ikke lederne.
Den bedste opgave, Danmark kunne påtage sig, er derfor at mægle mellem de stridende parter.
Danmark kunne tage initiativ til, at en række besindige lande sammensætter en mæglingsgruppe, der rejser både til New York (FN), Washington (den amerikanske regering) og Bagdad (den irakiske regering). Gruppen skulle bestå af internationalt respekterede personligheder, ikke nødvendigvis af politikere.
Jeg anmoder regering og Folketing om respekt og forståelse for disse synspunkter - og ser frem til deres svar.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her