Læsetid: 3 min.

Exit den klassiske musik?

Debat
24. marts 1998

Man kan læse om den, fordi man ønsker at vide, hvad der foregår i dansk musikliv, eller fordi man er ærgerlig over, at man ikke havde tid, penge eller på anden måde mulighed for at være til koncerten

KULTURSTOF
Kristen Bjørnkjær giver i Informations bagsideleder den 19. marts en forklaring af bladets nye linje i kulturpolitikken.
Information bevæger sig med Bjørnkjærs ord "yderligere en tak i retning af færre anmeldelser og mere kulturstof af en anden art."
Det er der for så vidt ingen grund til at være bekymret over; kulturen kan godt fortjene en anden form for omtale end den uafladelige eksamen i avisanmeldelser, der tit er sære og kun sjældent på højde med, hvad der anmeldes.
Mere grund til bekymring er der imidlertid, når Bjørnkjær fortsætter således, og jeg citerer et lidt længere stykke: "Modsat omnibusaviserne har vi her på nicheavisen ikke nogen ambition om at sidde 'brandvagt' ved så mange begivenheder som muligt.
Derfor skærer vi ned på anmeldelserne af engangsbegivenheder, typisk gæstespil og koncerter i større eller mindre fora, hvor publikum kan have haft en udmærket aften, men hvor læserne ikke har mulighed for at strømme til de følgende aftener. Vi vil fortsat nære stor interesse for f.eks. film og bøger samt være mere agtpågivende over for moderne medier, specielt tv."

Specifik bekymring
Når jeg finder disse ord bekymrende, er det fordi de synes at være udtryk for en manglende forståelse for, hvad der sker i store dele af kulturlivet, og for mig er den specifikke bekymring den klassiske musik.
Lad så være, at Bjørnkjærs leder står på en dag, hvor avisens kultursider er fyldt af klassisk musikstof; det ændrer ikke på, at den aldrig har været Informations stærke side, hvad der er en af de få ting, der kan få mig til at skifte avis. Hvis planen om at skære ned på, hvad der skrives om koncerter, realiseres, så er den klassiske musik så tæt på at være udraderet, som tænkes kan.
I endnu højere grad end rockmusikken har den klassiske musik nemlig sit egentlige liv i koncertsalene, og hvis Information nu næsten helt forsvinder ud af dem, så er den klassiske musik i avisen mere eller mindre død.
Bjørnkjærs svar på dette er sådan set givet i det oven-stående, nemlig at ved den slags begivenheder af engangskarakter har læserne ikke mulighed for at strømme til næste aften. Det er jo for så vidt rigtig nok så langt, som det går, men der kan være mange andre grunde til at ville læse om en koncert end den, at man kan strømme ind til gentagelsen aftenen efter.
Man kan læse om det, fordi man ønsker at vide, hvad der foregår i dansk musikliv, eller fordi man er ærgerlig over, at man ikke havde tid, penge eller på anden måde mulighed for at være til koncerten.
Endelig, og det er i denne sammenhæng det vigtigste af det hele, er det kun meget delvis rigtigt, at man ikke kan strømme til en koncert, fordi man har læst om den i avisen.
Mange - selvfølgelig særligt danske - musikere spiller mange koncerter om året her i landet, og presseomtalen eller mangelen på samme er uhyre afgørende for, hvor mange der kommer til disse koncerter. Har de fået rosende omtale en gang, kommer der flere til den næste koncert.

Det er beskæmmende
Avisomtale er altså nok så vigtig og interessant i forbindelse med koncertmusikken som i forbindelse med andre former for kultur.
Gid Information ville afspejle det. Den danske presse er generelt alt for dårlig til at give koncertlivet den opbakning, det fortjener, og netop for en avis, der som Information ønsker at profilere sig på sin lødighed, er det beskæmmende, hvis en så vigtig del af kulturlivet skrumpes yderligere ind - denne gang fra meget lidt til næsten ingenting. Det ville givetvis ikke skade avisens oplag, hvis udviklingen for en gangs skyld gik den modsatte vej.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her