Læsetid: 3 min.

Forsvarets fastelavns-reklame

Debat
16. marts 1998

Det klovneagtige militær bør lave en intelligent kampagne, der viser ånden i Forsvaret og ikke fremstiller soldater som pelsdyr

REKLAME
I blade og aviser har man gennem det sidste års tid kunnet se annoncer fra Forsvarets Værnepligt og Rekruttering, hvor der søges officer-elever. Ens for alle annoncere er, at tre mennesker er sminket som henholdsvis en ræv, en løve og en gazelle, mens de står i militæruniformer. Med horn og pels udgør de det blikfang, som skal få unge mennesker til at stoppe op og tænke 'Jeg kunne godt tænke mig, at blive officer'. Men er det en måde, at præsentere det danske militær på?
De ser da unægteligt glade ud, som de står der med fastelavnsudstyret på. Det kan der ikke rokkes ved, men som ungt menneske mener jeg ikke, at det er en måde at præsentere det danske militær på. Militæret er, hvad det er. Det skal ikke poppes op til at være en ligegyldig og latterlig substans, som formes efter velbefindende.
Tydeligvis prøver man, at lave en annonce, som 'sikkert er noget for de unge'.
Hvad militærets marketing-folk åbenbart ikke ved, er, at unge mennesker i dag ikke er holdningsløse. De er bevidste og opmærksomme på omverdenen og hvilke signaler den giver dem. De er seriøse og forlanger en intellektuel kommunikation. Er der noget at sige til, at man som ung føler sig nedværdiget af 'fastelavns-reklamen'? Jeg mener, at det er en naturlig reaktion, når annoncen henvender sig til os på børneniveau.

Snedig som en ræv
Talemåderne 'modig som en løve', 'hurtig som en gazelle' og 'snedig som en ræv' flankerer de tre udklædte og - indrømmet - der er da en vis morsomhed i spillet mellem ord og billeder. Men så er den heller ikke længere.
Man når ikke engang at trække på smilebåndet, før man tænker 'Gud fader bevares, er de ikke klogere'.
Ved at lade de sminkede personer fremstå, som ambassadører for militæret signalerer man både useriøsitet og ufornuft. Efter min mening fremstår personerne, som uintelligente og ikke som nogen, jeg ville have noget at gøre med. De er ikke det ideal, der ofte er brug for, når man som ung søger uddannelse.
Ud fra sin egen livsstil, evner og moral former man sit eget ideal og arbejder frem mod det. Første skridt er valg af uddannelse. Ærgeligt, at en sikkert god uddannelse og institution skæmmer sig selv på den måde.
'Brug alle dine talenter, bliv officer' siger annoncen. Her synes jeg, at tekst og billeder strider mod hinanden. De passer ganske enkelt ikke sammen og man kan således blive i tvivl, om det drejer sig om et sminkør-kursus, eller måske et kreativt højskoleophold.
Hvis ens talenter skal begrænses til dyriske instinkter, som hurtighed, modighed og snedighed, tror jeg, at de fleste unge mennesker vil råbe vagt i gevær!

Utiltalende pelsdyr
Jeg synes, at det danske klovne-agtige militær burde tage sig sammen og lave en ordentlig intelligent kampagne for unge mennesker. En med mening i. En annonce, der viser ånden i Forsvaret og ikke fremstiller soldater som utiltalende pelsdyr.
Vis dog at der er disciplin, at der er orden i tingene, at det handler om at forsvare et land og kunne yde militær bistand. Det er noget, som der er gods i, og man ville samtidig ramme den rigtige målgruppe. For man tænker jo sit.
Består resten af det danske militær også af sminkede løver og gazeller? Hvis det er tilfældet, så lyder mit råd: Sælg skidtet, sælg det danske militær. Så var det da overstået.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her