Læsetid: 1 min.

Kære Pia Kjærsgaard

9. marts 1998

Begrebet kunststøtte er et fint kulturpolitisk redskab, selv om jeg aldrig personligt har søgt den

KULTURVALG
I anledning af, at en gruppe kunstnere har fremsat en politisk udtalelse i annonceform d. 6. marts i år, er De i medierne citeret for Deres mening herom.
Annoncens tekst, der har form som Åbent Brev, handler om, at det er bedst for landet og dets kultur, hvis man ikke skrifter regering efter valget. Begrebet kunstner er ikke nævnt, langt mindre andre emner som f.eks. kunststøtte. Kunstnerne har udtalt som frie borgere i et frit land; de taler ikke om sig selv, men om samfundet.
Der er ikke tale om, at de forskriver sig til regeringens politik, men påviser det katastrofale ved at lade regeringen falde.
Ikke desto mindre lyder Deres kommentar til denne klare politiske udtalelse således:
"Det er det sædvanlige klynk, man hører fra kunstnere. Der er andre, der behøver hjælp, for eksempel folkepensionister ..." etc. En automatisk afsendt svada, som intet har med indholdet af det åbne brev at gøre. Selv ikke udtrykket "en katastrofe for dansk Kulturliv (Ved udsigten til Dansk Folkepartis medvirken i kulturpolitikken) kan holde Dem fra at bruge udtrykket "Det sædvanlige". Enten har De ikke læst teksten, eller også lyver De bevidst.
Her er der tale om Deres sædvanlige Goddag/Økseskaft holdning i det politiske, men forvrængningen af kunstnernes udtalelse har krænket mig personligt.
Jeg anser begrebet Kunststøtte for et fint kulturpolitisk redskab, men tilfældigvis har jeg aldrig personligt - i lighed med andre af underskriverne - søgt om eller fået kunststøtte, og jeg kan ikke acceptere påstanden om, at jeg er med til at klynke for at opnå denne.
Jeg forlanger en undskyldning; omgående og tydelig, hvori De tilbagekalder de usande påstande om mit klynk, min økonomi, min kunstpolitiske opførsel og mit ønske om at sætte mig selv på dagsordenen.
Det vil være passende, om De ved samme lejlighed huskede også at give mine kolleger den samme uforbeholdne undskyldning.

Leder på forsiden: Kulturkaninen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu