Læsetid: 3 min.

Kvindens liv er også guddommligt

3. april 1998

Bland ikke rådgivning og religion sammen

ABORT
Den korte, stormombruste valgkamp er forlængst blæst af. Efterdønningerne har rullet op ad den kantede kyst og langt ind over det danske demokrati. Som har fået sig et hak eller to. Alligevel er slaget - stadig - en eftertanke værd. Og jeg tænker ikke på de borgerliges tab og omrokeringer, Weiss' tårer, eller Pias hide-away på stenbroen.
Nej. Jeg tænker på Kristeligt Folkeparti, der med landlig vind i sejlene, klarede skærene. Og kom godt i land.
Under valgkampen snakkede de rigtig højt om landmændenes hårde kår og den, for dem, alt for barske vandmiljøplan. Men - de snakkede ikke nær så højt om deres hjertesag: Den frie aborts død. Den var oppe og vende, men i samme åndedrag betonede de kristelige, at det vigtigste var, at kvinderne - der overvejede en abort - fik ordentlig rådgivning.
Jeg kunne ikke være mere enig. Det er vigtigt, at gravide kvinder - enlige især - har mulighed for at blive redeligt informeret om deres rettigheder og støttemuligheder, hvis de f.eks. overvejer at få barnet, selv om faren er skredet eller uinteresseret. Og jeg er helt med på tanken om deciderede rådgivnings-centre, eller hvad de kristelige end kalder det.
For selv om jeg betragter mig selv som en rimeligt velinformeret kvinde (også når det kommer til bistandslov og boligstøtte), var jeg ikke klar over, hvor gode støttemuligheder en enlig mor i Danmark rent faktisk har. Jeg har selv fået to aborter, og den sidste ville jeg helt sikkert have undværet - havde jeg vidst besked.
End ikke min læge informerede mig om disse økonomiske støttemuligheder. Han kikkede blot bedrøvet på mig, og sagde, at han tvivlede på, at jeg kunne klare abort nummer to. Psykisk.
Og måske er det værd at bemærke, at begge mine graviditeter skete trods brug af prævention. Så myten om, at kvinder bruger den frie abort som prævention, kan man godt stikke skråt op. Det er mere undtagelsen end reglen.
For - for enhver kvinde med en smule omtanke og selvkærlighed, er en abort det sværeste valg af alle. Dét er hårdt og barskt. Langt mere end landmændenes gylle-sprednings-reglementer.

Blander ting sammen
Problemet - som jeg ser det - er, at Kristeligt Folkeparti blander tingene sammen: Ét er at ville give kvinderne ordentlig rådgivning, når de overvejer en abort. Noget andet er at være imod den frie abort. Og hvis rådgivningen skal fungere som et røgslør for denne forplumrede, feudale tankegang, er jeg modstander af format. Rådgivning skal være rådgivning - ikke et dække for religiøse mellemtanker.
Religiøsitets-bekendelse er - og må vedblive at være - en privat sag. Og ikke noget, der sælges i et rådgivnings-center for tvivlende gravide.
De kristelige og nært beslægtede taler gerne højt og beredvilligt om livets guddommelighed - at vi mennesker ikke skal ændre på 'Guds vilje'. Men er ikke også kvindens liv guddommeligt? Hendes vilje? Og har Gud - om han eksisterer - ikke netop givet mennesket et ansvar, et ansvar til at forvalte deres eget liv i bedste mening og medmenneskelighed? Og Gud - som jeg ser det - går vel ikke ind for, at børn i hobetal skal komme til verden til mødre, der ikke vil have dem - eller ikke kan have dem. Til mødre, der hver dag fortryder børnenes eksistens: Forbander dem, fordi de, i deres øjne, har ødelagt det liv, der ellers var så godt. Og fædrene, de ved ingenting, eller er skredet forlængst.
Derfor er det OK, at Kristeligt Folkeparti er overbeviste om, at politik og kristendom er samme sag. Men vi er altså nogle, der mener, det er hver sin sag.
Så for himlens skyld: Bland ikke rådgivning sammen med religion. Hvis det er det, vi kvinder ville ha', så opsøger vi en præst. Det er jo ligetil. Alt andet er en storm i et glas vand, jeg ikke vil drikke. Om jeg så havde vandret i en ørken, i fyrretyve dage.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu