Læsetid: 3 min.

Læserdebat

30. april 1998

WEU-undtagelse?

23. APRIL - Danmark fik på Edinburghmødet den 12. december 1992 en undtagelse fra EU's forsvarspolitik i afsnit C, hvor Stats- og Regeringscheferne tager til efterretning, at intet i traktaten om Den europæiske Union forpligter Danmark til at blive medlem af Vestunionen (EU-forsvaret).
Danmark fik observatørstatus i Vestunionen (WEU).
I Amsterdam-traktaten står der om Danmarks stilling til dette EU-forsvar under protokol om Danmarks stilling: "De høje kontraherende parter, som har bemærket Danmarks holdning med hensyn til Unionsborgerskab, ØMU, Forsvars politik og retlige og indre anliggender, som fastlagt i Edinburghafgørelsen. Det uddybes så i artikel I-7.
Meningsmålinger igennem årerne har tydeligt vist, at Danskerne ønsker undtagelsen fra EU-forsvaret (WEU) bibeholdt. I afsnit V om fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik artikel 17 taler Amsterdam-traktaten om gradvis udformning af fælles forsvars-politik, og om, at Den vesteuropæiske Union (WEU) udgør en integreret del af udviklingen i Unionen til optimal kapacitet.
Amsterdam-traktaten vil altså give Unionen fuld adgang til at bruge militærmagt. Der er i traktaten ingen formel grænse for, hvilke krige EU-hæren kan blive indblandet i. På grund af Danmarks observatorstatus, altså at være med ved bordet, og de flydende grænser, hvorefter man i dag sender danske soldater til alle mulige, mere eller mindre fredsskabende opgaver i fremmede lande, må man sige, at den danske undtagelse på dette område er blevet kolossalt udvandet. Kun et Nej til Amsterdam-traktaten den 28. maj kan sikre, at Danmark igen selv får lov til at bestemme sin Udenrigs- og sikkerhedspolitik, så danske soldater ikke sendes ud på tvivlsomme opgaver.
Efter Grundlovens Pgf. 19 er danske soldater først og fremmest beregnet til "Forsvar mod væbnet angreb på Riget" og efter samme lovs Pgf. 81 skal danske soldater bidrage til "Fædrelandets Forsvar".

F. Mathiesen
Lunden 16, Bullerup
5320 Agedrup

De svage lider

26. APRIL - Informations forsideleder den 25. april indeholder vist en svipser: "Specielt for mange svagere grupper er en konflikt belastende", hedder det. Skulle det virkelig være tilfældet?
Folk på hospitaler, plejehjem og andre institutioner bliver der sørget for under en konflikt. Uden for institutionerne er der mange både unge og ældre, der er vant til dårlig kost og på grund af dårlig økonomi eller dårligt helbred eller begge dele normalt ikke kommer ud at køre med de offentlige transportmidler. De mangler heller ikke benzin til privatbilen. De vil stort set kunne leve som de plejer.
Det er naturligvis de personer, der nyder den største del af samfundskagen, der har mest at tabe ved en konflikt. De svage grupper lider afsavn i forvejen.

Kell Helmer
Brolæggerpladsen 60
2635 Ishøj

Mors lille dreng

19. APRIL - Jeg har abonneret på Information lige siden avisens start. Men det er første gang, jeg er blevet så provokeret af noget, jeg har læst i Information, at jeg tager til genmæle. Det drejer sig om Henning Silberbrandts Radio og tv-anmeldelse i lørdag-søndags avisen 18.-19. april under overskriften "Mors lille dreng".
Hvad mon Silberbrandts erfaringsgrundlag er? Siden han udtrykker sig så skråsikkert. Mon Silberbrandt kender noget til den sociale arvs onde cirkel?
Det gør jeg desværre gennem et mangeårigt virke som børnepsykiater.
Jeg så selv filmen, da den blev genudsendt søndag eftermiddag, og det gør mig ondt, at den kan virke sådan på noget menneske, som den åbenbart har gjort på Henning Silberbrandt.
Jeg synes, det var en fortræffelig film, som afspejlede en virkelighed, jeg desværre har oplevet utallige gange.
Hvis et barn ikke får sine behov for tryghed, omsorg og kontakt tilfredsstillet lige fra fødslen, vil det ødelægge barnets muligheder for en harmonisk udvikling og det vil med stor sandsynlighed blive en social taber.

Helle Effersøe
København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu