Læsetid: 5 min.

LÆSERDEBAT

28. april 1998

Torsk på krogen
22. APRIL - Salig Børge Outze skrev engang en ætsende leder med en opfordring til de mange journalister, der gav masser af gratis omtale til Simon Spies' vulgære pralerier: "Lad ham dog æde sine femhundredekronesedler selv!"
Men ved Gud om ikke Information bruger sin sparsomme spalteplads til den 21. april at lade Rasmus Helveg Petersen referere ydmygt og begejstret fra Uffemandens sidste fisketur med pressen på Øresund.
10 små torsk og 10 sild blev der fanget på sundet. Det skal nok passe. Men statistikken er bedre. En stor torsk var hoppet om bord helt af sig selv, allerede inden skibet stod havnen ud.
Og så måtte vi oven i købet døje med et stort billede af stemmefiskerens selvtilfredse smil henover de fire spalter. Men man forstår ham egentlig godt. Den vulgære iscenesættelse giver bid hver gang. Åbenbart også i min avis.

Ole Olesen
Philip Schous Vej 13
2000 Frederiksberg

Fælles gilde
27. APRIL - Hvis nu arbejdsgivere og lønmodtagere lagde de to beløb sammen, som de hver for sig er parate til at anvende på konflikten, så ville dette sammenlagte beløb kunne betale den ekstra ferieuge i et par år!
Alle ville vende glade og tilfredse tilbage til arbejdspladserne, således at man i løbet af de par år helt havde indstillet sig på denne situation, så hverken produktion, eksport eller betalingsbalance led skade. Stemningen på arbejdspladserne ville præges af samarbejde og gensidig tillid, som er fremmede for kreativitet og produktion.
Organisationslederne ville genvinde deres autoritet ved konstruktiv anvendelse af medlemmernes penge.
Lønmodtagerne ville få nedsat arbejdstid, et nødvendigt gode, som finansministeren ikke kan fratage dem efter den 1. maj.
Hvis ikke bruges pengene til 14 dages lediggang i et strejkeramt samfund.

Hans Thomassen
Therasvej 12
4220 Korsør

Gode argumenter
27. APR. - I Information mandag den 20. april angiver Else Marie Mortensen en del grunde til, at Amsterdamtraktaten skulle være bedre end Maastricht-traktaten, herunder to grunde, som jeg ikke finder holdbare:
*"miljøhensyn skal nu (min fremhævelse) integreres i alle EU's politikker". Dette er ikke en ny bestemmelse. Den findes i Maastricht-traktaten, artikel 130 R, stk. 2.
*"nærhedsprincippet er også blevet uddybet" siges det. Det er hørt før, bl.a. i statsministerens nytårstale. Det hævdes også i bemærkningerne til lovforslaget om Amsterdamtraktaten. Imidlertid kan Folketingets EU-oplysning fortælle efter at have kontrolleret i Udenrigsministeriet, at den eneste baggrund for denne påstand er, at de bestemmelser om nærhedsprincippet, der blev vedtaget i Edinburg efter Nej'et i 1992, nu er indskrevet som en protokol til Amsterdamtraktaten. De er hermed retsligt bindende, men naturligvis kan man ikke, hvis man ønsker et ja, bruge præcis den begrundelse. Logisk betyder det jo, at hvad der blev skrevet af pæne ord om nærhedsprincippet i Edinburg ikke var retsligt bindende, da man brugte dem som argument for at få et Ja i 1993.
I øvrigt er det første gang vi stemmer om en 'Lov om Danmarks tiltrædelse af De Europæiske Fællesskaber og Den Europæiske Union' (min fremhævelse).
Alligevel kan det jo godt være, at man skal stemme ja. Men hvis det er nødvendigt at bruge uholdbare argumenter forekommer det mindre overbevisende for en, der indtil videre tvivler.

Hanne Jakobsen
Fyrrebakken 2
5462 Morud

Fik I den PET?
27. APR. - I et interview den 25. april får Asger Baunsbak-Jensen blandt sine i øvrigt tankevækkende synspunkter også indsparket en bemærkning om "tomhedsfornemmelsen hos dem, der havde sat deres lid til marxismen".
Det må være udtryk for en indgroet idiosynkrasi hos Baunsbak-Jensen, for jeg genkender standpunktet fra tidligere, bl.a. indlæg i tidsskriftet Salt og helt tilbage til en polemik om indoktrinering i undervisningen, der udspandt sig for vel efterhånden 20 år siden.
Kære Baunsbak-Jensen, hvordan kan du midt i en ellers fordomsfri behandling af begreberne venstre og radikalisme fremture med en så stereotyp opfattelse af begrebet marxisme? En lang række partier har i historiens løb ført deres politik under betegnelsen marxistisk, evt. under yderligere påberåbelse af andre kirkefædre såsom Lenin, Stalin, Mao og hvad ved jeg, på samme måde som andre partier har markedsført deres guruer. Men det rækker ikke alene til en forståelse af hvad marxisme er.
Hvis du nu satte dig for at læse bare lidt af hvad Karl Marx skrev - f.eks. ungdomsskrifterne i Villy Sørensen tekstudvalg - kunne du måske nå frem til ligeså nuanceret en vurdering af begrebet marxisme som den du anlægger overfor dit eget parti og dets idegrundlag.
Lad mig afslutningsvis fastslå, at jeg ikke føler den ringeste tomhed, hverken efter adskillige års tilknytning til venstrefløjsorganisationer eller efter megen læsning af maxistisk inspireret samfundsanalyse. Fik I den, PET?

Christian Mondrup
Trueholmvej 12
8381 Mundelstrup

Hamstring
27. APR. - I weekenden gik danskerne amok. Mens jeg intetanende sad og så tysk tv, blev butikkerne lænset for indhold. Jeg opdagede det først, da jeg slog over på Nyhederne. Første billede på skærmen var en mand, der kom rullende med et stativ fyldt med varer. Jeg troede, at det var et indslag om en lagerarbejder, men det viste sig at være en helt almindelig butikskunde, der havde købt ind til små syv uger. Bagefter fortalte en bagerjomfru, at da brødet i hendes butik slap op, begyndte folk at hamstre kager! Ville forældre mon til at give deres børn hindbærsnitter med pålæg med i madkassen?
Mens jeg forestillede mig, hvordan sådan en med leverpostej ville smage, fortalte en dame, at hun lige havde købt dagligvarer for 4.000 kr. Det undrede mig, at hun turde stå frem, når man tænker på, at landets rambuktyve bliver nødt til at finde nye mål, nu hvor butikkerne tømmes: Parcelhus torpederet af rambuktyve i rød Toyota. Udbytte: 500 liter mælk og et halvt ton gær. M.h.t. mælkesituationen er jeg i øvrigt så heldig at bo i Vollsmose, hvor der er mange udlændinge. Mon ikke nogle af dem holder ged på altanen, så jeg kan nasse lidt og få dem til at vride et par liter ud af dyret. Ellers må jeg spørge de andre i opgangen, om ikke de vil være med til at splejse til en ko. Eller måske lease en. Mælk og skattefordele på én gang!
Og når jeg så har hamstret og garderet mig og taget alle mine forholdsregler, er der kun tilbage at håbe på en ordentlig strejke. Med alt det besvær vil jeg nemlig være grædefærdig, hvis jeg bliver spist af med en arbejdsnedlæggelse på et par dage.

Lasse Nielsen
Granparken 48, 3 tv.
5240 Odense NØ

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu