Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

16. april 1998

Kinesisk propaganda
14. APRIL - I forbindelse med Meier Carlsens 'anmeldelse' af Palden Gyotso's bog Ilden under sneen den 6. april vil jeg gerne stille et spørgsmål:
Er den mand fortsat ansat på Information?
Spørgsmålet er måske overflødigt, for der har intet andet sted i bladet stået noget om Meier Carlsens synspunkter omkring det vidunderlige Kinas annektering af Tibet.
Og jeg mener ikke, at sådanne synspunkter hører hjemme hos ansatte på Information.
Fordi styret i Tibet førhen var præget af et forstenet feudalt system, og fordi samme land er temmelig tyndt befolket, giver det ikke et andet land ret til at brase ind og underlægge det sit imperium.
Kina mener jo, som den imperialistiske og diktatoriske magt det er, at Tibet trængte til at blive fyldt op med kinesere, og det går jo glimrende.
Protesterne fra de vestlige demokratier har været beherskede, uanset hvad Meier Carlsen mener.
Og når det går godt én gang, går det sikkert lige så godt næste gang, som utvivlsomt også kommer.
Prøv lige at tænke tanken: Meier Carlsen siddende 40 år i kinesiske fængsler, udsat for grov og brutal tortur. Hans følelser for Kina ville nok derefter være temmelig nedkølede.
Forfatteren Palden Gyatso er jo i øvrigt ikke den eneste, der har fået den tur. Måske Meier Carlsen skulle konsultere menneskerettighedsorganisationen Amnesty International?
Tibet var et selvstændigt land med eget folk, eget sprog, religion og kultur. Disse faktorer skulle være nok til karakteristikken: Et folk.
Ingen kommer dette folk til hjælp, og da intet tyder på, at det nogensinde vil ske, har Dalai Lama resigneret med ønsket om blot at opnå en slags kulturel og religiøs autonomi.
Må jeg minde Meier Carlsen om, at Grønland også er tyndt befolket, men vi anerkender da her i Danmark, at der er tale om et eget folk med eget land, der kan løsrive sig, hvis det en dag ønsker det.
Meier Carlsens begejstring for det store Kina finder jeg aldeles besynderlig, og hans synspunkter, som minder om en vestlig romantisering af Tibet som det fortabte Shangri La, finder jeg yderst malplacerede.
Man får under læsningen af hans 'anmeldelse' den tanke, at han må være en værdsat person på den kinesiske ambassade.
Specielt i propagandaafdelingen.

Jens Mandrup
Billedkunstner
Forårsvej 12
2920 Charlottenlund

Forskellen på røv og albue
7. April - Gymnasiet burde forbedres. Dette er mange enige i.
Ja, selv et par gymnasieelever har tænkt lidt over sagen og tilkendegivet deres holdning til problemet i Information.
Disse to gymnasieelever mener at have set lyset, og kodeordene er integration, tværfaglighed og bedre pædagogik.
Hvis dette er deres bud på, hvordan niveauet i gymnasiet skal højnes, så er det endnu en bekræftelse på, at gymnasieelever ikke kan skelne røven fra deres albue.
De to gymnasieelever afslutter hele herligheden med de vise ord:
"...et alment gymnasium, der sikrer elitens og breddens interesser til gavn for begge parter, er klart at foretrække."
Jamen er det ikke smukt? Problemet er bare udsagnets hamrende ligegyldighed, idet alle jo mener, at hvad der er til gavn for begge parter, er at foretrække.
Generelt tænker gymnasieelever ikke meget over formen af deres skole. Det eneste, der kan få dem op af stolene er, hvis der er nogen, som vil pille ved fraværsprocenten på 15 procent, hvilket vi så for nylig.
En egentlig reflektion over situationen var dog ikke tilstede blandt eleverne. Folk reagerede simpelthen automatisk på, at hvad de anså som nogle af deres privilegier, ville blive taget fra dem.
Derfor bør man ikke tage hensyn til gymnasieelevers holdninger i en eventuel gymnasiereform.

Michael Sørensen
Elev på Vejen Gymnasium
Morbærvej 14 B
6600 Vejen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu