Læsetid: 3 min.

Læserdebat

25. april 1998

Medieanalfabeter

22. APRIL - Søndag aften beskæftigede DR TV-1 sig i Søndagsmagasinet med tv- programudvælgelsen. Det blev forklaret hvordan 500 'udvalgte' husstande via elektronisk udstyr opgav henholdsvis programvalg og en afsluttende pointgivning. Det er Gallup, som står for hele seancen og det skulle så være sikret, at seerne får det som gennemsnittet ønsker - nemlig den mellemste til laveste fællesnævner. Om der er 50, 500 eller 5000 husstande der deltager, tror jeg er underordnet, men det er ved udvælgelsen af husstandene, at der ikke bliver tager et objektiv kulturhensyn. Dette er også det indtryk, man får når man ihukommer den forfladigelse, sendefladen har fået i de senere år. Jeg er personlig utilfreds med tv-medierne som de er i dag og den kendsgerning, at man snart ikke kan åbne, uden at der er
quizprogrammer eller billige amerikanske film. Hvad er der i vejen med franske, spanske eller for den sags skyld finske film eller egne produktioner? Man må dog sige, at metoden gør det lettere for programledelsen at vælge (købe ind). Man får ikke noget indtryk af, at tv sorterer under kulturministeriet, snarere tværtimod. Med hensyn til de "udvalgte", hvem siger at udvælgelsen er kulturpolitisk rigtig? Selvom det måske er såre demokratisk rigtig her i vores "demokratisk overfortolkede tidsalder". Den overdrevne falden på knæ for tv-mediet er vel dybest set et udtryk for, at vi er på vej til at blive en nation af medieanalfabeter.

Bent Brogaard
Provstevænget
8464 Galten

Pia Kjærsgaard og Nørrebro

20. APRIL - En af den franske revolutions førende personligheder udtalte i sin tid: "Min herre, Deres mening er mig en vederstyggelighed; men jeg vil dø for Deres ret til at have den".
I den senere tids diskussion om Pia Kjærsgaard på Nørrebro ser det ud, som om visse grupper på den danske venstrefløj ikke mener, at vort demokrati har plads til de vederstyggelige meninger.

Evan Bech
Steen Blichers Vej 9
8700 Horsens.

Operahuset i Sydney

20. APRIL - Til Allan De Waals beretning i Information den 16. april om arkitekt Jørn Utzon, der fik overrakt Sonningprisen, har jeg nogle bemærkninger. ADW skriver, at omkring Jørn Utzons arkitektoniske skabelse af "Fuglevingefacaderne" på Sidney Operaen har der været en australsk opinion mod udformningen og brug af materialer. Videre ADW's omtale af de skinnende hvide fliser på "Nonnekyserne", der af en amerikansk forfatter betegnes som et "Nonnefodboldhold" set fra Harridsbroen i Sydney. Også Jørn Utzons ankomst ved Øresund dengang i læderjakke.
Under mit ophold i New South Wales med mange besøg i Sydneyoperaen, der stak ud i fjorden som et skib, blev jeg af australiere (ikke aborigins) gjort bekendt med nævnte uoverensstemmelser.
De mægtige "Nonnekyser" er beklædt med Høganæsfliser fra Sverige. Dengang et overmåde stort indkøb og sejlet til Sydney fra Skandinavien, men som man i materialer- og farveegenskaber lige så let havde kunnet finde frem til i hjemlandet Australien. ADW's fremstilling af den "grundløse australske opinion" var efter australiernes mening slet ikke så grundløs. Måske havde de ret i deres opinion.

A. Skaarup Thygesen,
Voldtoftevej 8
5620 Glamsbjerg.

Uden papirkurv

22. APRIL - En kendt - nu afdød forfatterinde - betroede mig engang, at forskellen mellem Klaus Rifbjerg, der jo efter sin studentereksamen blev institueret i Danmark som geni, og andre skrivende var, at han ingen papirkurv havde men udgav alt.
Politiken var og er hans trofaste og altid beundrende anmelder og tumleplads.
Men at Information gengiver hans sidste 'opus' - "Gud bevare Danmark" - om kongehuset må forbavse.
Klaus Rifbjergs hovenhed, ignorance og nedladenhed overgås vel egentlig kun af ham selv.
Exit, som Shakespeare siger det.

Erik Pien
Bogfinkevej 9
6430 Nordborg

Ophav og ret

21. APRIL - I en tid, hvor diskussionerne om ophavsret, Copy-dan og copyright præger mediebilledet, er det besynderligt, at fotografen, som har fotograferet maleriet, nævnes med navn og sted - og ikke maleren, som skabte billedet.
Illustrationen til "Venstrefløjens historie" den 20. april på Informations opinionsside, er et udsnit af et gigantisk, mexicansk fresko-maleri. Kunstneren, som udførte arbejdet og dermed skabte værk og indhold hedder David Alfaro Siqueiros.
Han har ingen copyright, han er død, men det er ham der har lavet billedet!

Erik Hagens
Bringtoftevej 7
4780 Stege

Fra asken i ilden!

21. APRIL - Om PET-sagen udtaler justitsminister Frank Jensen, blandt andre dybsindigheder, følgende om en uvildig undersøgelse, til Jyllands-Posten søndag den 19. april: "Vi slipper ikke historikerne løs i arkiverne, fordi der er tale om levende personer, der har krav på beskyttelse".
Tak og lov til en justitsminister der beskytter os mod historikerne! Jeg ryster endnu ved tanken.

Bent Jørgensen
Bøllegården
4792 Askeby- Møn

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu