Læsetid: 3 min.

Læserdebat

24. april 1998

Helvegs PET

20. APRIL - Udenrigsminister Niels Helveg Petersen har i anledning af de forstærkede krav om indsigt i hvem der er blevet registreret af PET og afvisningen af en uvildig undersøgelse af PET udtalt de dybt radikale ord: "Så jeg har meget svært ved at se, hvad der kan komme ud af det."
I en retsstat kan man drage de ansvarlige til ansvar: Sigte, anklage og dømme dem for lovbrud, brud på grundlov og menneskerettigheder og efterfølgende afskedige dem i unåde.
Alt andet forstærker indtrykket af at PET er Helvegs. Eller er det Helveg der er PET's?

Mikael Witte
Gl. Stillingvej 460
8462 Harlev J.

Kære lille Kjærsgaard!

22. APRIL - I Information den 14. april skriver De at Information er ynkelig, nedgør faktisk avisen.
Nu kan De selvfølgelig mene om Information hvad De vil, ligesom jeg kan mene mit. Men det er nu tankevækkende, at De nedgør den eneste avis, der nogensinde har leveret et ordentligt og fordomsfrit interview med Dem, og som i øvrigt reagerede mindst lige så skarpt imod overfaldet på Dem på Nørrebro som alle andre medier.
Derudover benytter De lejligheden til endnu en gang at fremføre forskellige af Dansk Folkepartis påstande om 'de fremmede' i Danmark.
Ikke at jeg betvivler, at 'de fremmede' koster det danske samfund 30 milliarder kroner om året. Men hvor der er en udgiftsside er der også en indtægtsside. Hvorfor skilter Dansk Folkeparti ikke med den. Det kan vel ikke være så svært at finde i Danmarks Statistik. Men kunne grunden eventuelt være at 'de fremmede' indbringer mere end de koster?
Og nej, De har da ret. Dansk Folkeparti har aldrig foreslået at smide nogen ud over Somalia uden faldskærm. Dansk Folkeparti er nemlig smartere end Fremskridtspartiet. I har forstået at vil man i verden frem må man også tale den forkætrede elites sprog. Og så kan man sagtens finde på en omskrivning af ovennævnte gyselige udsagn.
Og ja, De har ret igen. Selvfølgelig skal Information respektere Deres holdninger. Respekt for hinanden og vores forskellighed er nu engang grundlaget for enhver debat i et demokrati. Men De må også åbne Deres sind, Pia Kjærsgaard, og respektere Informations (i dette tilfælde Jacob Mollerups) standpunkt. I stedet for at nedgøre ham er De nødt til at rette hans fejl og forklare ham Deres standpunkt. Ikke rette skytset mod det medie han har henvendt sig til Dem i. Med vrede og hån får de i hvert fald næppe overbevist nogen om Deres standpunkter.

Søren Skriver Tillisch
Rektorparken 1, 526
2450 København SV

Hvem anmelder hvem?

19. APRIL - Den 24. marts anmeldte Jytte Willadsen en bog af Egon Clausen: Ildsjæle, om det positive ved ulønnede frivilliges sociale arbejde. Den 16. april anmeldte Egon Clausen Hanne Reintofts nye bog: Træd varsomt, der, så vidt jeg har opfattet det, ikke just anbefaler hattedameprincippet i sociale spørgsmål. Jeg går ud fra, at Hanne Reintoft og Egon Clausen er bekendt med hinandens holdninger fra deres fælles arbejdsplads, P1 i DR, og Egon Clausens anmeldelse af Hanne Reintofts bog er derfor forudsigelig.
Hvorfor så ikke lade dem enten anmelde hinandens bøger eller bedre, lade Jytte Willadsen anmelde begge bøger, da de så vil blive bedømt efter samme målestok?
Hvad er egentlig Informations anmelderkriterier?
Forleden blev en præst sat til at anmelde en ny psykologibog. Hvad med kort at præsentere anmelderens baggrund for at anmelde (evt. stilling, titel)?

Arne Kristiansen
Bruhnsvej 28
3600 Frederikssund

Redaktørhaler, nej tak

21. APRIL - Signaturen mlk (mellemskolen?) giver sig minsandten til at fortælle os, læserne, hvad vi skal mene om kronikken (20/4) selvsamme sted, kronikken står i avisen - og selvsamme dag! Kronikøren "udslynger" forskelligt nonsens, får vi at vide, og hans meninger tilhører stenalderen. Hvorfor hulen bringer avisen så kronikken? Og tror redaktøren ikke, vi, læserne kan selv? Provinsielle redaktørhaler er - om noget - stenalder.

Ole Eskesen
Bonkesvej 12
2650 Hvidovre.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu