Habilitet
30. MARTS - Jeg har med interesse i dag læst Erik Wiedemans stort opsatte anmeldelse af søndagens JAZZPAR koncert i Falkonercentret.
Nu er Wiedeman nok magister og ikke journalist, men kan man principielt anmelde en koncert, hvor man selv er en aktiv del af den komité, som har nomineret og uddelt årets pris og været med til at udpege koncertens andet hovednavn?
Ole Matthiessen
Vævergade 5
2200 København N
Et modspørgsmål: Kan filmanmelderne, som udpeger Bodilprisvinderne, senere anmelde disse instruktørers film? Det gør de - og har altid gjort. Jeg tror, læserne har stor tillid til Erik Wiedemans dømmekraft (han gjorde i øvrigt selv i anmeldelsen loyalt opmærksom på sit komitemedlemskab) men jeg forstår naturligvis Ole Matthiessens principielle overvejelse. Også vi foretrækker løsninger, hvor habiliteten ikke kan anfægtes.
Kristen Bjørnkjær
Kulturredaktør
Det er greit!
20. APRIL - Takk for Digt 15. april 1998! Slik god galskap gjør at jeg enda synes jeg får noe for pengene, til tross for at Deres avis synes meg svært ujevn. Jeg leste Digt høyt for min kone og meg selv på sengen. Hun sovnet mens jeg lo så tårene trillet. De første strofer må leses loddrett og med melodi hvis galskapen skal komme til sin rett.
Ujevn, ja. Men også takk for omtalen 17. april 1998 av Emmanuel Todd: L' illussion economique! Godt å se at noen har krefter til å stå opp mot de nye diktatorer, den nye silkeramp blandt verdens velutdannede overklasse på statsregulativ.
Ellers var Information god og leseverdig de døgnene De bragte artikler av skribenter og journalister av verdensformat da presidenten i Guds eget land igjen ville prøve sine nyeste våpen mot Iraks barn.
Steinar Sagen
Pilestredet 57
0350 Oslo
En ynkelig karl
14. APRIL - "Sundhedsminister" Carsten Koch udtaler til Politiken: "Jeg vil gerne gøre op med den holdning, at man bare kan spise, ryge og drikke så tosset man vil og så håbe på, at samfundet står parat til at klare ærterne og reparere en tilbage som syttenårig bagefter. Det er så let at tørre det helt af på fællesskabet bagefter".
Rent bortset fra ministerens sproglige uformuenhed er det en regelret appel til småborgerskabets laveste instinkter. Folk har selv været ude om det og så må de også betale prisen!
Det regnskab er helt i overensstemmelse med højrefløjens opfattelse, hvor de udstødte i enhver henseende selv er ude om deres vanskæbne, idet de er dovne, dumme og initiativløse. Ja, hvis vi skraber lidt dybere i lakken, vil vi måske finde, at samfundets tabere i virkeligheden mishager Gud og derfor repræsenterer selve arvesynden, som resten af samfundet så bekvemt slipper for.
I hvert fald mener sundhedsministeren, at vi selv har skylden for kulturelt og socialt relaterede sygdomme som kræft. Vi skal nemlig bare lægge vores liv om og leve sundere. At hele vort miljø er belastet af industriens, landbrugets og bilismens giftige udslip er mindre væsentligt.
Med den holdning lægger ministeren klart op til, at fra nu af klarer enhver sig selv og fanden tager de sidste. Med andre ord: Rige drukkenbolte og storrygere med fedt om hjertet kan lade sig indlægge på privathospitaler og købe sig nye hjerter, lunger og levere, frisk fra motorvejene, mens fattigrøvene kun gør samfundet en tjeneste ved at kradse af.
Ren thatcherisme og det er socialdemokratisk politik anno 1998.
Henning Prins
Vigen 7
3140 Ålsgårde
Hækkerups vindinger
14. APRIL - "Man kan ikke dræne en sump, hvis man sidder i alligatorer til halsen," sagde en amerikaner i sit foredrag for den danske forsvarskommission, der i juni 1997 var på besøg i USA.
Forsvarsminister Hans Hækkerup skriver i sin kronik i Politiken 11. juli 1997: "Det fik mig til at tænke på debatten om NATO's udvidelse og spørgsmålet hvorfor udvide nu, når der ikke er nogen trussel?" Hækkerup giver amerikaneren ret - man skal selvfølgelig forberede sig på at bekæmpe 'alligatorerne', før man begynder at dræne sumpen.
Og man må jo sige, at Hækkerup forbereder.
De tre baltiske lande får 100 millioner kroner fra danske skatteydere til militærhjælp, endnu ikke våben, men militærtræning, militærbeklædning, militærstøvler, køretøjer osv.
Militærkampuniformer er in hos de litauiske unge mænd, der kan købe det billigt på det lokale loppemarked. Det virker selvfølgelig som en rød klud på russerne.
Journalisten Gretelise Holm så på afrikansk tv Hans Hækkerup, der blev hyldet af generalerne som den glade giver af en mill. danske skatteyderpenge til zimbabwiske generaler.
Præsident Robert Mugabe skulle hellere tænke på sit folks sundhed end det militær, som Hækkerup hjælper ham med at opbygge.
Gretelise Holm er lige på trapperne med en spændingsroman Mercedes Benz Syndromet, hvori vor forsvarsminister optræder. I dette tilfælde bliver "alligatorerne" måske Zimbabwes sultne befolkning.
Jeg forstår ikke meget af Hækkerups hjernevindinger.
Inger Bjørn Andersen
Buegården 9
2880 Bagsværd