Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

21. april 1998

Imperiet igen
15. APRIL - Efter at have læst lederen Vejen frem i Israel (6. april 98) har jeg lært noget ganske enestående: Imperiet slår til igen! Nu blander Tony Blairs parti sig også i israelsk indenrigspolitik.

Jan Damskier
Sønderborggade 4
2100 Kbh. Ø.

PET, grundloven og EU
15. APRIL - Politiets Efterretningstjeneste PET har siden 1983 haft lov til at overvåge "grupper eller organisationer, der har til formål eller er egnet til at undergrave den lovlige samfundsorden". Det var Uffe Ellemann-Jensen, Poul Schlüter, Hans Engell og Erik Ninn-Hansen, som udvidede PET's beføjelser, vel vidende at det mest var deres egne politiske modstandere på venstrefløjen, som stod for skud.
Med grundlovsspørgsmålet må der være skabt basis for, at landets EU-tilhængere bliver set efter i sømmene. Blandt EU-tilhængerne finder man nemlig dem, som går ind for undergravelsen af det danske demokrati og grundloven og danskernes ret til selvbestemmelse.
Kort sagt så undergraver EU-tilhængerne "den lovlige samfundsorden". Her bør PET træde til.
Uffe Ellemann-Jensen mener, det var i orden at overvåge de venstreorienterede danskere. Han kan derfor ikke have noget imod, at PET nu vender linserne mod ham selv og EU-tilhængerne.

Per Sørensen
Stokkebro 54
Gjerrild
8500 Grenå

Føler du dig utilpas
15. APRIL - Er du lidt utilpas efter påskeferien, måske har du fået for mange madvarer som er sminket, eller har du drukket for meget vand uden alkohol så er det måske rester af pesticider eller det der er endnu værre, kig på dit vand lugter det måske er det den rene gylle, tag roligt et glas til gennemsnitsalderen er alligevel faldende.

Flemming Rasmussen
Belsager 29
2670 Greve

Danmark, danskere og rettigheder
8. APRIL - Forleden så jeg i TVA et indslag, som det er mig umuligt at få ud af hovedet.
TVA sendte en reportage fra et dansk fængsel, hvor man havde indsat en somalisk mor, frataget hende hendes treårige datter, idet myndighederne dagen efter ville sende hende og datteren til Somaliland under politi-eskorte til en uvis skæbne. Hvilken forbrydelse havde den somaliske kvinde da gjort for at fortjene denne behandling? Hun havde søgt asyl i Danmark.
Hvor har vi nu pressen, der altid er redebon til at forsvare menneskerettigheder, når det bare er på bekvem afstand i tid og rum som f.eks. i Kina på Den Himmelske Freds Plads? Man synes åbenbart, at det er ligegyldigt, hvordan menneskerettighederne forvaltes i Danmark - i hvert fald når det ikke er danskere, det går ud over.
Der er med den behandling, der her er blevet en asylsøgende kvinde og hendes treårige datter til del, sat en uafvaskelig plet på Danmark og det danske folk.

Lis Andersen
Thurøvej 19
8600 Silkeborg

Amsterdam-salamien
11. APRIL - Når vi den 28. maj endnu engang skal til folkeafstemning om Unionen, så skyldes det udelukkende, at vi igen skal afgive mere suverænitet til EU ved (mis)brug af den i disse dage meget omtalte paragraf, Grundlovens Pgf. 20.
Hvis ikke der var tale om at overlade flere beføjelser til EU, var der jo ingen grund til at afholde folkeafstemning.
Det syns' jeg lige, man sku' tænke over!

Aron Engelhardt
Muldager 39
3600 Frederikssund

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu