Læsetid: 3 min.

Mistænkeliggørelse af skønlitterære forfattere

20. april 1998

Siden 1970' erne har forfattererhvervet i stigende grad udviklet sig til et lavstatusområde. Jo mere proletariserede vi bliver, desto sværere bliver det at trænge igennem hos ministerier og institutioner

FORFATTERE
I et indlæg den 6. april kommenterer Knud Vilby, formanden for Dansk Forfatterforening (DF), mit indlæg om børnebogsforfattere og biblioteks-afgift, som blev bragt den 2. april.
Her skriver jeg, at Danske Skønlitterære Forfattere er den eneste forfatterforening, som kæmper for, at der ikke skal være loft over biblioteks-afgiften, og samtidig foreslår jeg et samarbejde på tværs af foreningerne omkring afgiften.
Knud Vilbys svar er at forsøge at mistænkeliggøre mig med nogle argumenter, der virker påfaldende søgte. Hans påstand er, at vi skulle have "hemmeligholdt" en uenighed i vores forening om, hvor vidt loftet skal ophæves eller ej.
Jeg havde ikke forestillet mig, at mit indlæg kunne opfattes som en konkurrence om, hvilken forening der ønsker mindst loft, idet jeg gik ud fra, at DF stod inde for sit synspunkt - hvilket vi respekterer, selv om vi selvfølgelig vil fortsætte vores argumentation med DF, indtil loven er skrevet.

Et stort skridt
I arbejdsgruppen, som kulturministeren nedsatte i forbindelse med lovrevisionen af biblioteksafgiften, er vores forening i mindretal.
Alene af den grund opfatter vi det som et stort skridt, at loftet hverken blev på 50.000 kr. (med en degressiv skala), som DF tidligere har foreslået, eller på 200.000 kr, som forsøgt gennemført af Jytte Hilden, da hun var kulturminister.
Arbejdsgruppen er endt med at foreslå et loft på 300.000 kr., kombineret med en degressiv skala, så alle bøger udløser afgift.
Men at tolke vores tilfredshed med dette fremskridt som at vi ikke længere skulle kæmpe for at afskaffe loftet, er forkert. Og det er ligeledes forkert, når Knud Vilby skriver, at vores repræsentant i arbejdsgruppen har accepteret loftet.
I arbejdsgruppens rapport står: "Flere medlemmer finder det grundlæggende forkert at lægge loft over afgiftsbeløbenes størrelse..." Bl.a. vores medlem i arbejdsgruppen, Peter Poulsen, står bag denne udtalelse.
Det var ikke specielt for at bryste mig af Danske Skønlitterære Forfattere, at jeg skrev, at vi var den eneste forfatterforening, som ikke ønskede et loft. Jeg ville såmænd have været gladere for at skrive, at begge forfatterforeninger ikke ønskede det.
Som begrundelse for at opretholde loftet har Knud Vilby tidligere peget på det sociale element og udtalt, at "der er mange mindre kendte forfattere, der virkelig har brug for flere penge."
Til det er blot at svare, at disse "mindre kendte forfattere" ikke vil få mere end 300-400 kr. ekstra om året, hvis loftet indføres. Det er ikke mere end hvad en middag på en god restaurant koster.
Og hvis man ser på det sociale element, vil der stadig være tale om en skæv fordeling, idet forfattere med en biblioteksafgift lige under loftet vil kunne regne med en ekstra indtægt på omkring 7.000 kr.

Lavstatusområde
Siden 1970' erne har forfattererhvervet i stigende grad udviklet sig til et lavstatusområde. Jo mere proletariserede vi bliver, desto sværere bliver det at trænge igennem hos ministerier og institutioner.
En af måderne, vi kan forsøge at ændre det på, er ved at lade forfattere tjene de penge, som de er berettigede til, og her er biblioteksafgiften central, fordi den er en af de få, rimelig faste indtægter, forfattere har.
Sat på spidsen kan diskussionen om loftet skæres ned til, hvorvidt vi andre skal dele størsteparten af den million kr., som Bjarne Reuter tjener i afgift, mellem os. Ønsker vi forfattere det, når det kommer til stykket?
Til slut: Knud Vilby får det til at se ud, som om jeg anklagede samtlige danske børnebogsforfattere for at svindle med biblioteksafgiften. Det er ikke første gang, jeg oplever den 'argumentationsform' fra DF. Mit argument var, at op gennem 1970'erne og 80'erne spekulerede en gruppe børnebogsforfattere i afgiften - til skade for de andre børnebogsforfattere og voksenbogsforfatterne.
Hvis du er uenig med mig i det, Knud Vilby, skal jeg gerne komme med nogle illustrative eksempler næste gang vi mødes.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu