Læsetid: 1 min.

Et myte-dræber indlæg

22. april 1998

Kræver betydelig bedre argumenter - eller måske et bedre referat af bogen - end der præsteres

KILDEKRITIK
Under stor overskrift giver Information den 17. april ordet til en meget indigneret DUPI-direktør.
Han fremhæver den faglige ekspertise og soberheden i alle DUPI's indlæg, også Lykke Friis' anmeldelse af Niels Ersbølls EU-bog (Information den 3. april 1998), som Niels I. Meyer havde opponeret imod (Information den 15. april1998).
Men måske skulle direktøren havde nærlæst boganmeldelsen.
Påstande om en myte-dræber-debatbog kræver betydelig bedre argumenter - eller måske et bedre referat af bogen - end der præsteres.
Myte-dræbere som:
*EU er, og EF var, ikke et økonomisk men et sikkerhedspolitisk projekt til gavn for hele Europa, vendt mod Tysklands styrke,
*den overstatslige samarbejdsform har trukket Danmarks miljøpolitiske synspunkter op og igennem proceduren,
*Danmark som 'velforberedt' land har fået mere miljø og større åbenhed føjet ind i Amsterdamtraktaten, og
*tanken om Europas Forenede Stater er stendød, bliver refereret enten u-imodsagt og uden forklaringer eller, i forbindelse med Europas Forenede Stater, med det slagkraftige argument "Ikke en gang ...Helmut Kohl støtter den".
Jeg havde klippet Lykke Friis' boganmeldelse ud, fordi jeg syntes, den evt. kunne indgå i et undervisningsprojekt for at træne argumentation, verifikation og tendensanalyse.
Anmeldelsen er så særpræget, at jeg undrer mig over Informations placering af og overskrift til DUPI-direktørens forsvar. "... soberheden...kan enhver overbevise sig om" siges der.
Der skal mere til, f.eks. kildekritik.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu