Læsetid: 1 min.

Tro og viden

18. april 1998

Den grafologiske uddannelse i Dan-mark bygger på udenlandske forskningsresultater

GRAFOLOGI
Tak for anmeldelsen af min bog Grafologi - Hånd-skriftens psykologi den 3. april.
Som formand for Grafologisk Selskab har jeg nogle kommentarer til Finn Abrahamowizt' vurdering af grafologien:
Det er korrekt, at der ikke drives grundforskning i Danmark. Dertil er vi for få. Men i f.eks. Holland, Frankrig, Tyskland har man i mange år drevet grundforskning, som viser gode resultater; både hvad angår skriftvariablernes (skriftens definerede former og bevægelser), reliabilitet (pålidelighed), og hvad angår sammenhængen mellem variabler og personlighed.
I en grundbog som min har jeg valgt ikke at lægge vægt på omtalen af grafologiens videnskabelige niveau. Men ud over henvisningen til Teut Wallners forskningsresultater, (s. 15) kan der henvises til forskningsresultater vedrørende grafologi som dianostisk metode foretaget af prof. dr. Oscar Lockowandt, Pädagogische Hochschule Bielefeldt, 1973. Se tillæg i W. Müller & A. Enskat's Graphologische Diagnostisk, Hans Huber, Bern 1973, der er nævnt i min litteraturliste.
Den danske grafologiske uddannelse bygger på disse resultater. Langt den væsentligste del af den litteratur, vi benytter os af, er tysk, og vores eksamen er anerkendt af den tyske grafologiske sammenslutning, Europäische Gesellschaft für Schriftpsychologie. Danske grafologer deltager i grafologiske kongresser i udlandet. Udenlandske grafologer forelæser i Danmark, og vi taler 'grafologisk' det samme sprog.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu