Læsetid: 1 min.

Jeg troede vi var enige

6. april 1998

Grove påstande af en formand, der vil begrave stridsøkser

FORFATTERE
Jeg havde ellers næsten lovet mig selv, at jeg ikke ville drives ud i en debat om, hvilken af de to forfatterforeninger der er ædlest og renest, men indlægget fra Peter Legård Nielsen 2. april gør det nødvendigt at bryde princippet.
Som formand for foreningen Danske Skønlitterære Forfattere skriver han, at DSF er den eneste forfatterorganisation, der kæmper for, at der ikke skal være noget loft over biblioteksafgiften.
Det her er noget, vi har snakket en del om, i vores på mange måder gode samarbejde, og jeg synes, det ville have klædt DSF's formand at fortælle, at forslaget om et såkaldt skråt loft, som medfører en reduktion af bibliotekspenge ud over 300.000 kr er stillet af en enig arbejdsgruppe, som blandt sine medlemmer tæller Peter Poulsen fra DSF, Inger Byrjalsen fra Dansk Forfatterforening og Ole Husted Jensen fra Dansk Oversætter Forbund.
Man kan mene, at et loft principielt er forkert, og den holdning er også udtrykt i gruppens rapport, men forslaget er stillet i enighed. Så DSF kæmper altså ikke mod loftet med alle mand eller hele tiden. Det siger jeg ikke for at håne nogen, for diskussionen er vanskelig, og vi er såmænd ikke færdige med den her i Forfatterforeningen. Men vi vil godt indrømme, at vi somme tider i virkelighedens verden indgår i virkelighedsnære kompromiser. Fint at DSF også gør det. Bedre hvis de også ville lade være at holde det hemmeligt.
Og så blot en enkelt bemærkning yderligere om loftet. Historieinteresserede kan måske have interesse i at vide, at det allerede i 1970'erne var populære børne- og faglitteraturforfattere, der foreslog et vist loft over biblioteksafgiften.
Det kan man i dag mene var stærkt forargeligt, men det er dog værd at nævne, når Peter Legård Nielsen dels mener, at loftet er forkasteligt, dels at børnebogsforfattere spekulerede "storstilet" i afgiften. I øvrigt en temmelig grov påstand af en formand, der vil begrave stridsøkser.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu