Læsetid: 2 min.

Håber jeg når ind til dit hjerte

14. maj 1998

Har du tænkt på at dyrene er jordens sjæl? Forestil dig hvor tom en have eller en skov ville være uden dyr! Hvad ville havet være uden fisk?

DYREMISHANDLING
Hele den måde hvorpå vi behandler vore dyr, fortæller noget om os og vores samfund.
Hvis det var mennesker, der var tale om, ville ingen være i tvivl om at det er tortur. Nogen vil måske kalde det noget "følelsespladder", men vil samtidig give mig ret i, at det er dyremishandling at holde en hund indelukket i en lejlighed hele dens liv, selv om den får mad og drikke og har meget mere plads end de fleste grise har.
Folkesjælen! På et tidspunkt talte man om, hvad den "Danske folkesjæl" egentlig bestod af. Enkelte ord kan nok ikke beskrive det, men det har noget med kultur og arv at gøre, og noget, der rækker ud over, hvad ord kan beskrive.
Når vi ind imellem føler en tomhed indvendig i vores liv, er det da fordi tingene har mistet sin sjæl? Har vi fjernet os fra noget oprindeligt?
Hvis man lukker af for den medfølelse der må være forbundet med at se levende individer tingsliggjort, ved at negligere betydningen af det, lukker man da ikke også af for en glæde og rigdom, der har med hele livet at gøre? Vi fratager dyrene deres sjæl ved at fortrænge deres oprindelige natur!
En høne har ej mulighed for at være en høne, som støv- og solbader; en gris ej en gris, der roder og snuser i jorden, ("misforstå" nu ikke dette til at jeg vil have dyrene helt tilbage til naturen igen").

Landets sjæl
Vores gamle landbrugsland har mistet sin værdighed! og dermed sin sjæl. Vi har som mennesker mistet vores værdighed!
Har du tænkt på at dyrene er jordens sjæl - hvad ville himlen være uden fuglene? Forestil dig, hvor tom en have eller en skov ville være uden dyr! Hvad ville havet være uden fisk!
Der er en enestående værdi ved hver enkelt dyrs særpræg og en charme ved at betragte deres individuelle natur.
Har du tænkt på, at vi som mennesker er en del af denne jord! Og at vi ikke er de eneste, der har ret til at være her på en anstændig måde.
I et af Søren Ryge Petersens tv-programmer så man nogle køer blive lukket ud på marken efter en lang vinter i stalden, de hoppede og de sprang rundt af glæde og velvære.
Det var et sjovt syn, men jeg blev samtidig sørgmodig ved tanken om alle de dyr, der ikke oplever dette, som er deres fødselsret.
Burde vi ikke udskifte de velkendte Bondegårds-Børnebøger med bøger, der viser stalde uden halm, den lille kylling væltende ned fra samlebåndet, hvor den får brændt næbspidsen af, og aldrig ser skyggen af mor høne! Eller ville det være synd for børnene?
Måske vil du kalde mig en romantisk drømmer, men er det ikke et romantisk bedrag, når vi ser idylliske bondegårdsbilleder uden på landbrugsvarerne. Det afslører jo faktisk, at vi inderst inde ikke er stolte af virkeligheden.
De små gule kyllinger, vi bruger som pynt til påske vidner om vor trang til at fastholde en anden virkelighed.
Håber, at jeg er nået lidt ind til dit hjerte.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu