Læsetid: 2 min.

Kan en dronning hedde Erik

Debat
9. maj 1998

Tror jeg, at Maria Montell bliver Danmarks næste dronning

KONGEHUSET
For et par uger siden blev jeg ringet op af en journalist, eller måske snarere en medarbejder ved Billedbladet, jeg husker ikke hendes navn, måske var det Merete, som helt uden varsel stillede mig spørgsmålet:
"Tror du, at Maria Montell bliver Danmarks næste dronning?"
Aldeles målløs over at blive konfronteret med de eventuelle konsekvenser af kronprinsens eskapader hengik der sekunder i larmende tavshed, hvor min første tanke var:
Hvorfor i himlens navn stiller hun mig det spørgsmål, som jeg jo ret beset ikke har noget med at gøre og dernæst et stik af stolthed, en følelse her og nu af at være en anden lille Ralf Pittelkow, som skulle give kloge svar på spørgsmål om rigets tilstand - indtil det gik op for mig, at Merete havde stillet nøjagtig det samme spørgsmål til 49 andre såkaldte kendisser til brug for en enquete, hvis konklusion i øvrigt mundede ud i overskriften:
"Danskerne vil have Maria som dronning."
Men nuvel, den som spørger skal få et svar, så længe det kan gives, men jeg mærkede jo nok, at den små Merete fiskede efter et udsagn i retning af, at kronprinsen skal følge sit hjerte, for det skal man jo, og det siger alle de andre da også.
Og det skal han vel den brave prins, der en dag skal blive Danmarks konge, eller hur?

Prins Brandenburg
Hvad nu hvis kortene for 37 år siden var faldet anderledes ud, og den daværende kronprinsesse Margrethe ikke var faldet for den franske greve den nuværende Prinsen, men i stedet havde erklæret sin kærlighed til Otto Brandenburg eller Peter Belli? Skulle f.eks. Otto så have været prinsgemal eller ligefrem konge af Danmark?
Og hvad så hvis man mødte Otto Brandenburg på et værtshus? Skulle man så titulere ham Deres Kgl. Højhed Prins Otto og sige javel Deres Majestæt, når han bad om endnu en elefantorden af de flydende og gyldne med halstørklæde?
Der må jeg nok erkende, at der ville jeg have svært ved eller for nu at være helt ærlig, det ku' jeg sgu ikke.
Jeg ville have svært nok ved at sige Deres Kgl. Højhed til en ægte prins eller prinsesse og til Otto. Never!
På samme måde kan jeg ikke forestille mig nogensinde at skulle bukke og neje for Maria Montell, hvis jeg tilfældigt rendte ind i hende på Skanderborgfestivalen eller i kantinen i tv-byen. Min stolthed og mit menneske- og samfundssyn ville forbyde mig det.

Frisindet på prøve
Men uofficielle meningsmålinger peger tilsyneladende på, at Kronprinsen skal følge sit hjerte og tage popsangerinden til sin dronning. Og det skal han vel så.
Men jeg kan ikke lade være med at sætte spørgsmålstegn ved, om denne menneskevarme, liberale, frisindede holdning til Kronprinsens fremtidige ægteskabelige status kan holde for en nærmere prøve.
Hvad nu hvis Frederiks kæreste ikke hed Maria og var feminin, sød og lyslokket? Hvad nu hvis han bekendtgjorde, at hans kæreste hed Erik? Skulle han så også følge sit hjerte og tage Erik til ægte?
Skulle Danmarks kommende regentpar så hedde Kong Frederik og Dronning Erik? En pudsig tanke, ikke sandt? Det skulle nok sætte Danmarks navn på verdenskortet i mere end én forstand.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her