Læsetid: 2 min.

Krarups patetiske forsøg

9. maj 1998

Uanstændigt, at Nej-eliten taler ned til befolkningen og fordrejer virkeligheden

NEJ-ELITEN
Det har været interessant at læse Nej-elitens argumentation i Information (senest Ole Krarups patetiske forsøg 6. maj på at tage konflikten på det danske arbejdsmarked til indtægt for sine nationalistiske synspunkter), og det har været trist og beskæmmende at se den nedladende tone, de anvender, når de henvender sig til folk i deres plakater.
Nej-eliten mener, at skræmmebilleder om "40 millioner polakker i EU" og "Vil du have din helt private folkepension" er måden at få en fornuftig debat om det europæiske samarbejde på.
Godt nok var arrogancen for stor med hensyn til polakkerne, så plakaten blev fjernet. Hvornår mon den samme erkendelse nås med pensionerne? Den er lige så forkert og lige så nedladende overfor de danske folkepensionister.
På møderne, der finder sted rundt i landet, er der mange mennesker, der er i tvivl, og som stiller spørgsmål, fordi de vil have besked. De vil ikke forføres af Nej-eliten.
Det er klart, at jeg får mange spørgsmål om miljøet, og jeg kan gudskelov ikke tillade mig at nøjes med de overfladiske bemærkninger, som professor Krarup anvender i Information med floskler som "EU er ikke et redskab for miljøet", og så går den ellers derudaf med multinationale industrier og andre skræmmebilleder. Ikke et ord om ændringerne i Amsterdamtraktaten på miljøområdet, som ellers er klare nok. Dem skal jeg så repetere:
Amsterdam-traktaten fortsætter 80'ernes og 90'ernes styrkelse af miljøpolitikken i EU blandt andet ved
*en indskrivning af miljøpolitikken som et af samarbejdets fundamentale principper;
*en øget demokratisering ef miljøpolitikken gennem fuld inddragelse af Europa Parlamentet og ændrede procedurer;
*en styrkelse og udbredelse af miljøgarantien.
Kommissionen lagde op til disse ændringer i sine krav til den nye traktat, og Danmark var en af de mest aktive fortalere for det i forhandlingerne.
Jeg er personlig glad for denne styrkelse af miljøpolitikken.
Den styrkede traktat sammen med den lange række af miljøforslag som Kommissionen har fremlagt i de sidste par år betyder, at EU ved indgangen til det næste årtusinde står med verdens bedste samlede miljøpolitik og som den ubestridte leder af den globale miljøpolitik.
Og grunden til, at professor Krarup bliver hængende i
flosklerne, er, at hans påstande smuldrer og bliver til ingenting, hvis han skulle være bare en smule konkret.
Den juridiske professor ved selvfølgelig også udmærket godt, at Schengen-aftalen ikke er en del af Amsterdam-traktaten. Alligevel fremturer han med skræmmebilleder som "Schengen-systemets ukontrollable overvågningssystem" som et nej-argument. Han har uddannelsen til at læse juridiske traktater, så han taler mod bedre vidende.
Det er deprimerende og uanstændigt, at Nej-eliten taler ned til befolkningen og fordrejer virkeligheden for at fremme sine synspunkter. Jeg har som bekendt altid talt for, at vi har brug for en mere åben debat om EU-politikken i Danmark, men det er debat og ikke Krarups manipulation, der er brug for.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu