Læsetid: 2 min.

Læserdebat

Debat
1. maj 1998

Om igen Moos

28. APRIL - Det var med interesse, at jeg læste overskriften "Min kritik af den økologiske ideologi". Endelig en mulighed for på første hånd at stifte bekendtskab med en økologi-modstander.
Men jeg kom ikke ret langt, før jeg nøjedes med at skimme resten af artiklen. Tænk, at jeg skal slås i hartkorn med Hitler og Stalin bare:
*fordi min familie har valgt kun at have en bil, selv om vi bor ude på landet,
*fordi jeg undlader at købe en opvaskebørste med plastikskaft i stedet for træskaft,
*fordi jeg normalt undlader at købe fødevarer, som jeg ikke kan få økologisk,
*fordi jeg normalt bruger mit tøj længere tid end kolleger, før det bliver kasseret,
*fordi jeg samler alt papir fra til genbrug,
*fordi jeg har brugt mange penge på at ændre mit hus, så jeg ikke behøver at bruge olie eller kul til opvarmning,
*fordi ukrudtet godt må være i min køkkenhave i beskedent omfang, og så videre og så videre, hvis jeg også skulle ned i småtingsafdelingen.
Hvad mener du egentlig med "de sølle 200 agrokemiske aktivstoffer"? Hvad er det for noget snak. De nyeste mini-midler for eksempel var man jo ikke i stand til at kontrollere for, før der blev givet tilladelse til at bruge dem. Og bevisbyrden for ufarlighed har jo aldrig ligget hos kemiindustrien. Når jeg tænker på de "sølle 200", skal jeg måske være glad for, at der nok højst findes sølle fem forskellige slags atombomber? Først i 70'erne blev der lavet en film, der hed Hellere rask og rig end syg og fattig. Den handlede bl.a. om en fiktiv rejse, hvor kaptajnen bød passagererne "Velkommen ombord. Desværre har flyet ikke brændstof nok, men vi har nogle dygtige eksperter med, som nok skal løse problemet undervejs. Fortsat god rejse".
Mine holdninger er affødt af utryghed. Ikke af angst, for det er jo ikke sikkert, at jeg har ret. jeg ville da ønske, at du har. Historiebøgerne har før talt om "Hvorfor gjorde I ikke noget?", og jeg vil altså ikke sætte i bås med dig.
Så om igen, Helga Moos. Hvis du ønsker dialog og ikke bare vil sende en nyliberalistisk skraldespand, må du prøve at fortælle noget om, hvorfor du er tryg ved udviklingen.

Steen Klærke
Skarntydevej 7
7980 Vils

Hvor store er de?

28. APRIL - I anledning af artiklen side fem i Information den 25.-26. april 'Frygt for tomme tanke', som fortsætter med "Indkøbsvogne blev fyldt til bristepunktet, og der var alenlange køer på landets tankstationer ....", har jeg et enkelt forundret spørgsmål: Hvor store er de biler egentlig, som jeres hjemmelsmand har set eller hørt om?

Bent Petersen
Rosenvej 75
6400 Sønderborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her