Læsetid: 2 min.

Læserdebat

20. maj 1998

Bompenge er vejen frem

12. MAJ - Endelig er der kommet forslag frem om at indføre bompenge ved indfaldsvejene til København. Det er vejen frem, så bilkør-s-len i den indre by kan be-grænses til det mindst mulige. Den varme sommer må have fået folk til at indse, at luften i København skal være renere og en af vejene frem er at indføre bompenge.
Man kan passende gøre det, når den nye minimetro er færdig. Så er der ikke behov for den store biltrafik i den indre by længere.

Flemming Rasmussen
Belsager 29
2670 Greve

Nostalgi og togrejser

14. MAJ - Kære Martin Spang Olsen.
Minder om 'de gode gamle dage' har de fleste, men oftest opleves de samme gode gamle dage mere positivt i erindringen, end dengang de var nutid.
Når det gælder togrejser, er der tilsyneladende flere, som holder af nutiden end af fortiden. I hvert fald har der aldrig tidligere været så mange, som vælger toget frem for andre transportmidler som i dag.
De flere passagerer i togene betyder en bedre udnyttelse af togene og dermed at omkostningerne pr. person ved togdrift bliver lavere - altså en bedre samfundsøkonomi.
Men de flere passagerer betyder også færre tomme sæder at hvile trætte fødder på og større pres på telefoner og salgssteder. Selvfølgelig skal vores service være af høj kvalitet og tilstrækkelig til at kunne imødekomme efterspørgslen. Når vi ikke på nuværende tidspunkt ansætter flere salgsmedarbejdere, skyldes det den nært fore-stående åbning af bilforbindelsen over Storebælt, som må forventes i et vist omfang at lette det pres på togene, som vi oplever i øjeblikket.
Til gengæld forsøger vi at leve op til vore passagerers forskellige behov undervejs. F.eks. ved at tilbyde særlige Hvilepladser i InterCity-togene til passagerer, som ønsker fred og ro undervejs, ikke-rygerafdelinger i alle tog, Mødekupeer til travle forretningsfolk, Familiepladser til familier og børn - og Business/Business Plus afdelinger til dem, som ønsker servering og ekstra service på rejsen.
IC3- og IR4-togene er hurtigere og mere lydsvage tog, end de gamle InterCity-tog og - synes jeg - tillige flot dansk design.
Og også udenfor vinduerne findes skønheden skam endnu - prøv blot at betragte landskaberne, som passerer forbi, næste gang De skal ud at rejse.

Med venlig hilsen
Christian Bjerring markeringchef

Undertrykkende og partisk fjernsyn

14. maj - Sjældent har jeg set og hørt så partisk og undertrykkende fjernsyn som Morten Løkkegaards debatudsendelse om Amsterdamtraktaten den 14. maj på DR.
Ole Krarup blev konsekvent afbrudt og forhindret i at gøre sine sætninger færdige af studieværten, mens Marianne Jelved fik lov til at afbryde alle deltagere, når det passede hende.
Og det gjorde hun hele tiden. Begrebet praktisk demokrati kender den dame intet til.
Danmarks Radio og Jelved gør ikke nødvendigvis ja-kampagnen nogen større tjeneste ved deres arrogance.

Henning Prins
Vingen 7
3140 Ålsgårde

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu