Læsetid: 1 min.

Bag de pæne hensigter

Debat
13. juni 1998

'Det skal kunne betale sig at arbejde', lyder tidens mantra. Hvorfor egentlig ikke 'det skal kunne betale sig at ansætte'?

PINSEPAKKEN
Pinsepakkens let fordøjelige bundskattenedsættelse er blot et eksempel. Nu om dage mener alle partier pludselig, at 'det skal kunne betale sig at arbejde'. Men er det fordi enhver bør have muligheden for at tilvælge den selvrespekt, der kan ligge i at kunne forsørge sig selv og bidrage aktivt til samfundet? Eller er det, fordi vi oplever en historisk høj beskæftigelse, som kræver større arbejdsudbud for ikke at ende i inflation?
Jeg håber det første, men frygter det sidste.
For ellers burde det vel hedde: 'Det skal kunne betale sig at ansætte'. Altså medmindre man da tror, at alle 650.000 overførselsmodtagere med arbejdsevnen i behold kan oppebære en mindsteløn og derfor må betragtes som frivilligt arbejdsløse. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at være tilfældet. Men hvorfor vil alle partier så betale dem for at lette røven og tage et arbejde i stedet for at straffe dem for at sidde hjemme i so-faen og spise stadig flere lykkepiller for offentlige kroner? Jeg forstår det ikke.
Men det kunne tyde på, at på Christiansborg er et velfærdssamfund stadig lig et velstandssamfund.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her