Læsetid: 3 min.

Havets - og strandgæsternes - skræk

3. juni 1998

Cat-Links bestyrelse er komplet uanfægtet af de folkelige protester

CAT-LINK
Da det i påsken første gang kom frem, at Cat-Link vil indsætte større og endnu hurtigere katamaranfærger mellem Århus og Kalundborg, var vi mange, der havde svært ved at tro vore egne øjne og ører.
Cat-Link er siden sin opdukken blevet kritiseret for en lang række forhold fra alle sider og kanter:
Dens lavfrekvente lydbølger er måske til gene for dyrelivet i havet; dens hækbølger eroderer vore kyster, ødelægger plantevæksten på dem og mudrer vandet op, så fiskene trækker væk; også menneskene er nødt til at tage flugten, da denne bølge mange meter op på land forvandler stranden - man skal se det, før man rigtig fatter det - til et koldt og sandet boblebad, der når en voksen til knæene.
En uddannet kystskipper og turist på den lille Kattegat-ø Tunø har således politianmeldt Cat-Link efter en forfærdende oplevelse, hvor hans søn i kravlealderen kun blev reddet fra at forsvinde i et pludseligt opstået inferno af vand, fordi hans syv-årige datter ved en utrolig refleksreaktion slog en klo i sin lillebror. Ligeledes synes århusianerne, når de rekreerer sig på badestrandene, ikke længere at det er spor sjovt med fast interval enten at løbe mindst fem meter op på stranden eller få læsestof, håndklæder mudret til eller suget til havs.

Hækbølge
Selv i Århus, hvor jeg vil tro hurtigfærgen ikke går for fuld fart, gør dens hækbølge det altså uforsvarligt at lade sine små børn lege i vandkanten.
På den fredede ø Tunø er man således i annoncer og ved skiltning blevet nødt til at advare turister og fastboende mod Cat-Link-effekten. Helt absurd advarer man i blinde, da man aldrig ved, hvilken af fire mulige sejlruter kaptajnen vælger. Det lyder som forhold fra et diktatur eller et u-land, og ikke fra Dannevang, når nogle af vore skønneste naturområder på den måde bliver til tidsindstillede bomber.
Områderne er så i virkeligheden stærkt forurenede, og deres naturskønhed et bedragerisk skin.
Af yderligere meritter kan nævnes, at kyndige øboere gang på gang har iagttaget katamaranerne tage snupveje uden for de tilladte seljruter, og sejle hurtigere end myndighederne eller forholdene påbyder. Således havde en fiskeskipper som bekendt nær mistet livet, da havets skræk kom buldrende ud af tågen og sejlede hans kutter i sænk.
For os, der har fulgt med i Cat-Links tvivlsomme bedrifter og tågeindhyldede fordele, er det et vågent mareridt, hvilke gener og kalamiteter næsten dobbelt så store hurtigfærger, med deres større vandfortrængning kombineret med endnu højere fart, vil afstedkomme.

Uanfægtet
Da Cat-Links bestyrelse tydeligvis er komplet uanfægtet af folkelige protester, må vi nu bede vore folkevalgte politikere om at politisere sagen på et niveau, som Cat-Links bestyrelse ikke kan sidde overhørig.
Konkurrence kan være godt i nogle situationer, men når dens spillere går amok, og lægger mennesker og natur i ruiner omkring sig, kan man ikke vente til kampen er færdigspillet, men må gribe ind.
Vi beder repræsentanterne for almenvellet om at undersøge Cat-Link miseren dybtgående og overveje, hvorvidt denne energifrådsende teknologi i det hele taget bør implementeres i Danmarks ø- og kystrige, lavvandede farvande.
Sidst, men ikke mindst ville det også være nærliggende at overveje, om det er politiske idealer eller jungleloven, der afgør, om Århus og København virkelig er nødt til at være forbundet af både en fantastisk god togforbindelse, en snarlig bilforbindelse, en flyforbindelse, en sindig færgeforbindelse og en hærgende, naturstridig hurtig katamaran-forbindelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu