Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

30. juni 1998

En naturlig uafhængighed for Kosovo
24. JUNI - Hvis jeg var Kosovo-albaner, ville jeg ønske uafhængighed eller tilslutning til Albanien. Det ville jeg også, hvis jeg var albaner i Vestmakedonien.
For mig at se er grænserne trukket forkert - dengang i 1912/13.
Det ville være lykkeligst, hvis de kunne ændres ved folkeafstemninger som i Slesvig i 1920.
Forudsætningen for en demokratisk udvikling, er at der skabes enheder, hvor folk er i stand til at tale med hinanden og skrive til hinanden. Albanere og serbere har hver sit sprog og hver sit alfabet. Også religionen skiller for manges vedkommende.
Det virker verdensfjernt, når verdenssamfundet fastholder, at Kosovo er og bliver jugoslavisk.
Ville Sønderjylland have det godt med - og ville Danmark - at landsdelen havde en hjemmestyreordning, men underlagt en regering i Berlin? Hvis jeg var Kosovo-albaner ville jeg ønske uafhængighed.

Stig Fjord Nielsen
Ingemannsvej 8 B
4200 Slagelse

Hurra, Hurra nu kommer friheden for hekse
25. JUNI - Så har det igen været Sankt Hans med bål og heksebrænding. Trist aften, men jeg prøver at se glad ud og glemme mine afbrændte søstre. Så sang vi midsommervisen: "Vi elsker vort land og med sværdet i hånd skal hver udenvælts fjende beredte os kende". Jeg synger ikke med, for jeg føler, at det er forsvarsminister Hans Hækkerups oprustningstanker, poetisk udtrykt.
Men hurra, hurra - nu kom friheden pludselig. Jeg skal ikke mere være beklemt og ked af det Sankt Hans aften. For hør bare! Amnesty International, Dansk Flygtningehjælp og Reklamefolk i Farver har fået den menneskelige idé at gøre Sankt Hans til ToleranceDag. En årlig markeringsdag med det formål at fremme dialogen og forståelsen - for og blandt forskelligartede mennesker her i landet. På tværs af hudfarve, kultur, religion og etnisk oprindelse og ud fra en basal tro på menneskers lige værdighed, værdi og rettigheder. Og så skal vi selvfølgelig den 23. juni 1999 have en lysfest uden sværd og heksebrænding.
På telefon 70-231998 kan du bestille ToleranceNålen. Den koster 10 kr., som ubeskåret går til fremme af initiativet ToleranceDagen.

Inger Bjørn Andersen
Buegården 9
2880 Bagsværd

Paralleller i abeburet
23. JUNI - Morten Kringelbach spørger i Information 22. juni, "Hvilken synd er den største: at under- eller overvurdere dyrs mentale evner?". Et for kulturens fremtid betydeligt vigtigere spørgsmål er: "Hvorfor føler darwinister trang til altid at finde paralleller i abeburet til menneskers højeste præstationer?".
Forholdet er det enkle, at dyrenes adfærd let kan forklares darwinistisk, hvad menneskers kultur ikke kan. Kringelbach er selv inde på det "... begyndelserne til en moral kræver, at en række egenskaber skal være tilstede.
Først og fremmest skal dyrene naturligvis leve i sociale grupper, hvor moralsk adfærd kan betale sig." Dette er præcist sagen i en nøddeskal. En adfærd, der kan betale sig, er ikke moralsk, men
darwinistisk forklaring, den finder man rigeligt af hos dyrene og hos tilhængerne af Machiavelli, men ikke hos retsindige mennesker, der er forudsætning for enhver kultur.
Kringelbach og andre dar-winisters største synd er derfor ikke, at de overvurderer dyrenes mentale evner, men at de undervurderer menneskers evner og derfor svigter kulturen og det, der gør mennesker til mennesker og ikke til dyr.

Iver Hagel-Sørensen
Hyltebjerg Allé 78 A
2720 Vanløse

Viden forpligter og tyrefægtning burde forbydes
24. JUNI - I Dyrenes Beskyttelses blad Dyrevennen kan man i nr. 3, læse en artikel af Mila Sanz de Galde-anos fra Spanien, om Tyrefægtning, hvor tyren bliver pint langsomt til døde, under stor smerte og udmattelse, når de mange spyd skydes ind i ryggen på tyren i løbet af tyrefægtningen, der tit vare op til 17 omgange.
Her er nogle få uddrag fra artiklen:
Man torturerer også tyrene inden selve kampene, hvilket man som tilskuer ikke får at se. Tyrens horn files helt ned til nerven.
Man kommer diarréfremkaldende medicin i tyrens drikkevand.
Hvis tyren viser tegn på aggressivitet, smider man 50 kilos sandsække på nyrerne, lige inden den skal i ringen. Ser tyren for tam ud, stikker man nåle ind i anus og testiklerne.
Vi kunne blive ved med at komme med eksempler, men mange af dem er for grusomme til at blive nævnt, og nogle af dem har at gøre med hestene, der nægter at gå ind i ringen, efter de er blevet angrebet af tyren, skriver Mila Sanz de Galdeanos.
Vi har et stort medansvar som turister, det er nemlig os der er med til at holde gang i de grusomme dyremishandlinger, når vi køber billetter til tyrefægtning, (eller billetten er med i prisen på rejsen).
Man kan også sende en protest til Den Spanske Ambassade, Vesterbrogade 10,3, 1620 København V, (fax nr. 33 21 33 90).
Er vi nok der protestere vil det altid få en positiv effekt.

Niels Nielsen
Gl. Røsnæsvej 47 A
4400 Kalundborg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu