Læsetid: 4 min.

Læserdebat

Debat
3. juni 1998

Terapi-guruer

25. MAJ - Tak til Hanne Hostrup for det indlæg (23.-24. maj), hvor hun bl.a. udtrykker påskønnelse for, at Thomas Andersen (20. maj) vovede sig frem med kritik.
For snart tre årtier siden oplevede jeg Walter Kempler som en leder, der havde personlige forudsætninger for at hjælpe en stor gruppe mennesker til at forholde sig på en usædvanlig levende måde til hinanden. Jeg forstår derfor godt, at nogen prøvede, dels at tage ved lære af ham; og dels at tilvejebringe rammer for, at andre også kunne gøre det.
I hvilken grad disse personlige forudsætninger endnu er levende tilstede hos Kempler, ved jeg jo ikke. Men jeg er helt enig med Hanne Hostrup om, at man gør både Kempler og os andre en bjørnetjeneste, når man forholder sig helt ukritisk til ham.

Axel Arnfred
Vandtårnsvej 30
3460 Birkerød

Pro juvenute

25. MAJ - Informations unge filmmedarbejder Christian Monggaard Christensen har hele det entusiastiske hold med, der karakteriserer en ægte fan. Han elsker Thomas Vinterberg og sin egen generation og sådan skal det også bare være. Men det er måske ikke de bedste kriterier for at være filmkritiker. Jeg syntes, det var nedslående at læse hans affærdigelse af Theo Angelopoulos' film, der modtog guldpalmerne. For ærlig talt, så lød den da nok så interessant. Filmkritik ind-skrænker sig vel ikke bare til at være for eller imod det hjemlige hold? Så behøver vi jo kun at tage stilling på samme måde, som tilhængere af FCK og Brøndby kan overstå det med. Men OK, det tager tid at udvikle dømmekraft. Den må så både Informations læsere og Mong-gaard tage sig.

Henning Prins
Vingen 7
3140 Ålsgårde

Saglig og plat

25. MAJ - Kære Flemming Kyed, nu er det måske ikke så vægtigt et emne, at det nødvendigvis skal optages til debat - måske snarere til efterretning.
Det har irriteret mig længe: Lige så velorienteret, saglig og ikke mindst morsom du er i din ugentlige Til Næsen, lige så plat og usaglig er din behandling af kvinder i bagsidens Folk. Din indstilling til kvindelige politikere, især kulturministre, kunne nok trænge til et service-
eftersyn - er de (sportslige) analfabeter indtil de har kæmpet sig til at bevise det modsatte - og er mænd modsvarende født til at være eksperter?
Var det ikke fordi jeg med stor fornøjelse hver uge læste din vinspalte, kunne jeg få det indtryk, at du var en grå og resigneret mand og ikke længere i besiddelse af den magt, du engang havde.
I al udogmatisk venlighed.

Lise Rasmussen
flint@image.dk

12 gode grunde

13. MAJ - Det Kgl. Teater opfører i den kommende sæson nogle af de operaer, som jeg virkelig gerne vil se. Derfor tog jeg deres blad, Se frem..., hvori de nævner 12 gode grunde til at blive abonnent.
Hvilke muligheder, tænk Madam Butterfly, Don Carlos, Tryllefløjten, endda med 10 procent rabat. Under læsningen af programmet, begyndte jeg at glæde mig til oplevelsen.
Men da det gik op for mig at tilbuddet kun gjaldt, hvis man bestilte en hel serie, og at de anførte priser var for skuespil hvor til der skal lægges 50 procent til prisen for balletter og operaer - i visse tilfælde 100 procent - måtte jeg skuffet erkende, at det er mere end min SU kan klare.
De billigste billetter koster (på Gl. Scene) omkring 200 kr., det kan overleves og betales, hvis man ellers ønsker at sidde på galleriet ude i siden, hvor fra en teaterkikkert er livsnødvendig og selv udstyret med en sådan, kan man kun se omkring fire femtedele af scenen.
De næst bedste pladser koster mellem 622 og 1.350 kr. hvortil der kommer de ekstra 50-100 procent på ballet og opera, incl. de 10 procent rabat.
Til den pris, kan jeg tage til Paris og se en opera. Jeg har hørt, at det omtalte teater udtaler, at grunden til den store statsstøtte dels bunder i, at nogle forestillinger ikke spiller for fulde huse og dels, at det er dyrt at lave de store opsætninger. Javist er det dyrt at drive teater og selvfølgelig mister man penge, når forestillingerne ikke trækker fulde huse, men det undrer mig ikke, at der er tomme pladser, når man for det samme beløb som de femtebedste pladser til en opera koster, kan købe en returbillet til Odense, gå i Teatret og se en forestilling fra de bedste sæder, og hvis man er under 26 også få en kulinarisk oplevelse med i købet.
12 gode grunde til at gå i teatret og én særdeles god til at vælge Odense teater i stedet!

Maria Junghans
Albjergvej 47
5883 Oure

Mafiaen banker på døren

18. MAJ - Ifølge justitskommissær Anita Gradins offentliggørelse i Information den 9.-10. maj, har mindst 50 internationalt organiserede forbrydersyndikater med rødder i de østeuropæske lande, drænet EU's kasse for 10,5 milliarder kroner i året 1997.
Forleden sagde Uffe Ellemann Jensen i en tv-debat, at østlandene står og banker på EU's dør for at blive medlemmer, og at vi må lukke dem ind.
Er det den brede befolkning, der banker på døren, eller er det den østeuropæiske mafia, der søger en tættere nærkontakt med deres kollegaer indenfor EU?

Thomas Jørgensen
Kalkbrænderivej 7
5610 Assens

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her