Læsetid: 2 min.

Jeg er personligt stødt og harm

Debat
8. juni 1998

Jeg genkender ikke mig selv i din beskrivelse, Esben Høilund-Carlsen

DJØF'ERE
Jeg blev personligt stødt og også harm, da jeg læste dit indlæg, Esben Høilund-Carlsen, om DJØF'ere i Informa-tion 4. juni. Den karakteristik, du giver af medlemmerne af en stor fagforening, er så ensidig, ondskabsfuld og fuld af fordomme, at der må svares igen. Jeg er nemlig selv én af dem, du beskriver, og jeg genkender ikke mig selv i din beskrivelse.
Jeg er overbevist om, at medlemmerne af DJØF er en lige så broget skare som resten af befolkningen og ikke den magtsyge og pengeliderlige hob, du beskriver.
Mon ikke vi kan blive enige om, at DJØF'ere ikke pr. definition kan sidestilles med Simpsons advokater og andre apparatnikker til salg for ussel mammon?
Jeg synes i hvert tilfælde, at den påstand er langt ude. Jeg har været på højskole, kan både synge og male og føler mig ikke spor fantasiløs. Godt nok er jeg økonom, men jeg bruger min kreativitet til nyskabende og tilfredsstillende løsninger.
Jeg arbejder i en stor kulturinstitution og nyder at være med til at skabe et godt stykke kultur - til en rimelig pris for dem, der betaler for 'produktet'. Jeg frygter typer som dig, der bare ser mig som en hæmsko og ikke som en hjælp til at få det bedste ud af den sum penge, der nu engang er givet.
Dit fordomsfyldte syn på sådan én som mig skaber afgrundsdybe kløfter, hvor et frugtbart samarbejde kunne være til stor tilfredsstillelse for os begge.
DJØF'ere er ikke pr. definition ude på at spare penge og udhule fundamentet for deres egen arbejdsplads overlevelse, det siger da sig selv. Vi vil vel alle gerne levere et godt produkt på en arbejdsplads, vi kan være stolte af.

Genkendende
Jeg kan nikke genkendende til mange af dine synspunkter om administrationen af kultur, sygehusvæsen etc. - dog er jeg ikke enig i dem alle.
Det er rigtigt, at vi har set flere såkaldte administratorer, som kommer udefra for at afløse teaterfolk som ledere af teatre, læger som ledere af sygehuse, journalister o.a. som er vokset op som en del af arbejdspladsen.
Jeg er enig med dig i, at det kan være en farlig tendens for 'indholdet', men jeg synes, at det er naivt af dig, at give DJØF'ere skylden for rationaliseringer, når det i virkeligheden er en politisk prioritering, der bestemmer, hvordan midlerne skal bruges.
I øvrigt mener jeg, at visse store statsinstitutioner, der har slumret for længe med snabelen i finanslovsmæssige efterbevillinger, faktisk er kommet til at yde en bedre service efter en rationalisering. At politikerne så samtidig har skåret i bevillingerne kan let give et billede af, at effektiviseringer er af det onde.
Alle fagfolk bruger en terminologi for at lette kommunikationen, vel sagtens også filmfolk. Sådanne terminologier er ikke opstået som prosa, men af praktiske årsager og visse 'uheldige' udtryk betyder ikke, at fagfolkene er fremmedgjorte overfor de mennesker, der er berørt af deres arbejde.
Jeg tror, at jeg har talt på mange DJØF'eres vegne og at jeg måske har åbnet dine øjne, Esben Høilund-Carlsen, for at en gensidig respekt for hinandens indgangsvinkel til arbejdet, faktisk kan blive frugtbart.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her