Læsetid: 1 min.

Ser frem til nyt ungdomsoprør

Debat
9. juni 1998

Vi regeres af middelklasse 68'erne, der mest hypper egne kartofler

PINSEPAKKEN
Først og fremmest vil jeg ønske regeringen tillykke med den nye pinsepakke - det er bare ærgerligt, at indgrebet kommer 25 år for sent, men bedre sent end aldrig.
Personligt bliver jeg ikke ramt særlig hårdt, på trods af, at jeg er en af de unge, nye husejere.
Jeg har på forhånd tilrettelagt min økonomi sådan, at hvis både lejeværdien og rentefradraget forsvinder, kan jeg sagtens overleve.
Det, der på mig virker en smule irriterende er, at man fra magtens side (middelklasse 68'erne) prøver at råde bod på sine synder.
Op gennem 60'erne og starten af 70'erne fik de nemlig høj (jeg har hørt 100 procent, men håber det ikke!) fradragsret på 15-20 procent lån. Ydermere var der en inflation uden lige, der åd restgælden op i løbet af få år.
Nu prøver man så at reducere fradragsretten fra 46 til 32 procent på fem til seks procent lån. Og det skal ses i forhold til det tidligere frådseri. Helt ærligt. Man burde feje for egen dør først.
Det mest groteske er jo netop, at middelklasse 68'erne jo har betalt deres huse, så de har stor fordel i en nedsat lejeværdi og er ligeglade med reduktion af rentefradraget. Igen hypper de deres kartofler og vi andre efterkommere må betale regningen.
Jeg tror, at man skal passe på ikke selv at blive ramt (Det gamle ordsprog med
glashuset...). Middelklasse 68'erne skal jo pensioneres en dag, og man kan ikke kun lave politik udfra ens egne interesser, da man gennem et liv gør brug af mange forskellige serviceydelser fra samfundet.
Alt skal jo fungere - lige fra elforsyning til kollektiv trafik og børnehaver til plejehjem. Alligevel ser jeg efterhånden frem til et nyt ungdomsoprør.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her