Læsetid: 2 min.

EU's hykleriske miljøpolitik

Debat
4. juli 1998

EU forsøger at score nogle nemme point i en enkelt sag, men undlader at gribe ind dér, hvor store økonomiske interesser står på spil

TROVÆRDIGHED
Ikke ét øje var tørt her i huset, da vi læste om, hvordan EU-kommissionen værner trækfuglene mod de griske franske jægere (Information den 29. juni).
Kommissionen fastslår, at datoen for jagtens ophør ligger fire uger senere end i andre EU-lande og ønsker på dette grundlag at slæbe Frankrig for EU-domstolen.
Det er hjertevarmende at bevidne, hvordan Kommissionen drager i felten for dyr i naturen - og hyklerisk så det skriger til himlen - al den stund, en lignende omsorg hverken kommer burhøns, tremmekalve eller industri-svin til gode.
EU forsøger at score nogle nemme point i en sag, der - forståeligt nok - harmer mange mennesker, men undlader at gribe ind dér, hvor store økonomiske interesser står på spil.

Skærpe jagtlovene
Det er nødvendigt at håndhæve og skærpe jagtlovene med henblik på et gradvis forbud mod jagt. Det ville dog hjælpe på troværdigheden, hvis hensynet til dyr i naturen også omfattede de mange arter "der i løbet af få år vil få en trans-europæisk motorvej eller højhastighedsbane (TEN) indenfor en afstand af 10 km, og hvor virkningen deraf kan blive endog meget alvorlig for visse dyr", som det hedder i en rapport fra den engelske ornitologiske forening.
Og: Østersø-motorvejen fra Lübeck til Gdansk kan kun gennemføres fordi miljøkommissær Ritt Bjerregaard har givet tilladelse til, at vejen kan føres gennem to højtklassificerede fuglebeskyttelses områder i eks-DDR. Begrundelse: "påtrængende årsager af altoverskyggende offentlig interesse".
TEN-motorvejen gennem Pyrenæerne fra Bordeaux til Zaragoza vil især tiltrække mange lastbiler og skal gå gennem den smalle, snoede Val d'Aspe. For at få plads til vejen skal en del af floden tildækkes og asfalteres.
Dalen er ét af de mest uforstyrrede områder i Frankrig og det sidste tilholdssted for den brune bjørn, der er beskyttet af Ramsar-bestemmelserne.
Projektet har været under planlægning siden 1988, alligevel er der endnu ikke blevet lavet VVM-bedømmelser og/eller undersøgelser, der belyser vejens økonomiske påvirkning af området, herunder affolkning, vandreserver, fugle- og dyreliv, bar-
riereeffekt.
Men Kommissionen tillægger projektet stor betydning og ønsker det gennemført inden 2005.
Mon det er det, EU kalder 'bæredygtig' miljøpolitik?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her