Læsetid: 2 min.

Køb og forbrug

25. juli 1998

Hvis man er imod grafitti, hvorfor er man så ikke imod de langt mere dominerende reklamer

Reklamer
Formidabelt hovmodigt dominerende på den uskønt afklædte, værgeløse Kongens Nytorv: Reklamerne. For Jyllandsposten, for mobiltelefoner, for dit og for dat. I kæmpeformat.
Så snart en bygning i byen skal restaureres følges det op af en gigantplakat. "Nu kan man rigtig se de smukke bygninger omkring Kongens Nytorv," siger de, der er glade for at træerne røg. Men altså ikke bare bygningerne. Også det hellige evangelium: Køb og forbrug!
Og de dominerer på jernbanestationerne. Anmasende og påtrængende. Man kan gå hele perronen igennem for at finde oplysning om togdriften, mens man uafbrudt passerer reklamer for dit og dat. Forholdet er sådan noget som en til ti. Togtiderne? O.k., hvis du endelig vil - nede for enden af perronen - men se først lige her, hvad vi vil sælge dig.
Og de dominerer samtlige stoppesteder. Anmasende og påtrængende.
Og de kører rundt overalt på de offentlige transportmidler. Anmassende og påtrængende. Selv om man gerne vil være fri for deres evindelige budskab om at købe og forbruge og købe og forbruge, er det umuligt. Vil man se ud af vinduet i bussen, er de der - midt i vinduet: Køb og forbrug! Lige meget hvad - men under alle omstændigheder og uden afbrydelse i hvert fald: Køb og forbrug!
Når man nu er så meget imod det svineri, megen grafitti repræsenterer, hvorfor så ikke mod de langt mere dominerende reklamer?
Ja, ja, jeg kender godt svaret: Vi har markedsøkonomi, og reklamerne har lov til at være der; der er betalt for dem. Sådan er det ikke med grafitti.
For det meste kan kynismen og resignationen da holde vreden i skak. Men en gang imellem bliver det bare for meget.
Har byens beboere ønsket og valgt reklamer, der råber over hele Kongens Nytorv, Rådhuspladsen og alle andre steder? Kan vi lide det sådan?
Forurener det æstetisk og moralsk mindre end graffitti?
Jeg synes det er værre og burde behandles som graffitti.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu