Læsetid: 5 min.

De kristnes sidste kamp

20. juli 1998

Hvad enten du sidder i en iglo på Nordpolen eller på en palmegrøn ø i Sydhavet, skal du sidde med den samme sodavand i hånden

FÆTTERBREV
Kursen sydsydvest. Over os pifter flyene til Mallorca på flugt fra den danske sommer. Den længes jeg efter: "Sødt gynger byggen sit silkehår." Det er selvfølgelig kontrasten der gør det.
Den lunefulde sommer er dejlig oven på den mørke, kælderklamme vinter i Danmark, depressionernes akvarium med undersøiske genfærds efterligning af liv.
Lunefuld! Da jeg kom ned fra hundevagten, kunne jeg ikke sove, så jeg tog min fætters sidste brev frem igen.
"Lykken er lunefuld," siger man og mener lykketræffet, goder og gevinster, som er genstand for misundelse. Oplevelsen af lykke kan ikke måles på en skala fra et til 10, den er et glimt af fortættet livsfølelse. Ikke at man har magt over tingene, tværtimod. Man bliver overrasket, overrumplet - nå, nok om det.
"Jeg elsker krokodillernes kynisme. Et højhastighedstog kørte af sporet i Tyskland. Hundrede dræbte. Politikerne strømmede til for at udstille deres professionelle sorg. Jeg tænkte, nu går der en måned, førend de tog igen kører med op til 280 km/t. Næste dag meldte de tidlige radioaviser da også, at højeste tilladte fart var 150 km. Senere på dagen steg den til 160 og 180. På tredjedagen var der ingen begrænsninger. Men da var krokodilletårerne også blevet til støv."
"Et er kynisme, noget andet dumhed. Regeringen er kommet med et forslag til en opstramning af økonomien. Hvis der er udsigt til at bilister og husejere og erhvervsliv skal betale en krone mere i skatter og afgifter, er journalisterne ved at falde over hinanden for at komme ofrene til undsætning. Men så var der et talende jakkesæt, der var dum nok til at kalde skatteministeren "en farlig mand". Din maskinmester vil nyde det, hvis han kan løsrive sig fra sine fantasier. Sig for resten til ham, at han skal lade de gamle grækere hvile i fred. De er oldtid. Romerriget er meget mere interessant. De moderne tider begyndte, da det gik neden om og hjem."
Her faldt jeg alligevel i søvn.

Magtbegærlighed
Jeg citerede ikke min fætter under frokosten, ikke direkte i hvert fald, da jeg spurgte maskinmesteren om, hvorfor han ikke havde blik for romerriget.
"Romerne?" Han så undersøgende på mig. "Du er vist ude på noget, du ser så uskyldig ud. Romerne er grækere i amerikaniseret udgave, større og grovere og mere magtbegærlige. Og så efterlod de en arv til de kristne. Middelalderen blev ikke et pusterum. Kristenheden var blevet smittet, hvad pavemagten og de barbariske korstog vidner om."
Styrmanden: "Jeg er både døbt og konfirmeret, men min viden om kristendommen er lig nul."
"Det gør ikke noget, bare du går ind for kirkebryllup og en anstændig begravelse," docerede maskinmesteren. "Men hvad det var, jeg ville sige, jo, der er altid noget farverigt over en fiasko i stort format. De kristnes sidste kampagne var hekseprocesserne med deres tortur og brændende bål. Det var sgu flot, men det forhalede kun opløsningen. Dengang Leonardo da Vinci tegnede fosteret i livmoderen, var det sket med den helligånd."
"Hvis det er så længe siden," sagde hovmesteren, "var det så ikke en idé at lade det ligge? Jeg vil gerne vide, hvem der vil med på en udflugt i Barcelona?"
Efter frokost læste jeg videre i brevet. Der kom noget om den danske sommer længere nede: "De lyse nætter udhuler lysten til at se fjernsyn. De har for øvrigt lige annonceret, at filmen De travede nordpå vil blive fortsat hele kompasset rundt, så vi kan glæde os til at de traver mod syd, øst og vest, uanset hvor mange heste, der falder fra undervejs."
De lyse nætter! Men min fætter var ikke i det lyriske hjørne: "Her ude på landet er der unge mennesker, der ikke går op i VM i fodbold. Deres interesse er DM i bilstereo. Det er en moderne sportsgren, der rummer forventningen om at genere så mange som muligt med en beskeden personlig indsats. Og så siger man, at velfærdsstaten var på vej til at afskaffe den for samfundets øvrige klasser så uundværlige underklasse. Den fandtes og den findes, men på et andet økonomisk niveau end i fattige lande."

Såkaldt frihed
"Apropos, så har globaliseringen medført, at vi får det lige som u-landene på et punkt: Alle skal sælge alt til alle. Først tankstationerne og nu posthusene går købmænd og kiosker i bedene. Nej du gamle, det mest triste ved 'markedet' er dets ufattelige uopfindsomhed, standardiseringen, ensretningen. Hvad enten du sidder i en iglo på Nordpolen eller på en palmegrøn ø i Sydhavet, skal du sidde med den samme sodavand i hånden. Det kaldes frihed."
"Og hvis du nu ikke er til sodavand, er du allerede i søgelyset. Din afvigende adfærd kan sikkert påvises på andre områder. Men til alt held har demokratierne beredskabet til at holde øje med den slags personer. Der er meddelere oppe og nede, selv på de mest ydmyge steder. Når så kartotekerne bugner og oprydning kommer på tale, så kommer kontrollanterne. Og de har fået instruksen: Sørg for at lede der, hvor der ikke er noget at finde."
Jeg sprang resten over, bortset fra slutningen.
"Du undrer dig nok over, at jeg tænker på noget med lykke midt i min sociale deroute efter arbejdsløshed og skilsmisse. Det har noget med alder at gøre: fyrre men ikke færdig. Og noget med selve derouten: ud på en bivej, mens de andre fortsætter ad motorvejen. Det er banalt, og jeg vil ikke sige dig noget på, selvom du har passeret vadestedet uden at løfte blikket. Jeg mistænker dig ikke for at være ulykkelig."
"Det er almindeligt at betragte lykke som noget passivt. Jeg synes oplevelsen af lykke er noget produktivt, selv om den måske ikke altid giver sig synlige udslag. Det er ærlig talt synligt nok for mig, hvis et menneske bevarer livsmodet. Vi dør i det stræbsomme Danmark af mangel på lykke. De vindskibelige synes, lykke er en brist og en brøst. Derfor kommer lykken på trods. Som den gamle digter skrev: "Hver drøm som vil åbne/de bævende hjerteblade/fandt kvinder, der ej kunne elske/og mænd, hvis bedrift var at skade."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu