Læsetid: 3 min.

Læserdebat

30. juli 1998

Danske arbejdere i Norge

25. JULI - Klokken er 18.45, jeg trådte op i den fjerde af de fem busser, der hver aften kører fra AKER STORD værft til lejren hvor vi alle bor og spiser, i Norge forstås.
Bussen er fyldt med danske arbejdere, de fleste af dem gråhårede, og de har været på job i 12 timer, hjem til barakken, vaskes, så til spisning i kantinen derefter hjem og sove til næste morgen, hvor nøjagtigt det samme gentager sig.
Der er tavshed i bussen - der sidder de i deres beskidte kedeldragter med hjelmen nede i panden, snavsede og trætte, men de har virkelig tjent deres løn en sur fugtig kold dag på den norske vestkyst, en dag som mange andre dage for disse mennesker, der har valgt Norge som arbejdsplads, og det er ikke for eventyrets skyld, nogle på grund af arbejdsløshed, andre på grund af pengene.
Hvad tænker de om regeringens 'Pinsepakke,' der er vedtaget af en regering, der består af akademikere, som aldrig har haft en kost i hånden, altid har klaret sig med den hvide flip, en "arbejderregering," kalder de sig, hvorfor mon?
En 'Pinsepakke' der blev vedtaget med bagland bestående af autonome og brostenskastende individer fra Nørrebro, individer som disse gode danske arbejdere skal være med til at underholde. Jeg spurgte en af dem, hvad han mente om Poul Nyrup, hans regering og 'Pinsepakken.' Svaret kom promte: "Poul Nyrup og hans gæng rager mig en dyt, jeg har kun været i Danmark 10-12 dage siden jul, og jeg kommer der heller ikke foreløbig?
"Jamen, hvad så med din løn, der sendes hjem til Danmark"?
"Rigtigt," svarede han, "men jeg har ikke lyst til at være med til at holde rø ... op på alle dem der suger af den store kasse, som f.eks. de brostenkastende fra Nørrebro, ej heller gamle kommunister som af deres talsmænd i folketinget, og min løn er intet problem, når den er gået ind på min konto, går kromutter ned og hæver hel dynen og lægger den i min boks, det skal dog lige siges, at jeg er beskattet efter de regler, som Norge og Danmark har indgået. Mit næste job er i Moskva, og når det er færdigt så tilbage til Norge".
En interessant betragtning, men måske på mange områder forståelig, når man har knoklet 12 timer seks dage om ugen, og set hvad de penge, der går til det danske samfund, bliver brugt til. Ikke medierne, hverken de elektroniske eller de skrevne, og politikerne, nej hvorfor? Disse mennesker arbejder jo og har ikke tid til at tænke, de stemmer formentlig, som de altid har gjort.
I denne lejr bor der ca. 700 personer hvoraf ca. to tredjedele er danske.
Jeg skal for en ordens skyld gøre opmærksom på, at skattetrækket er ca. 30-32 pct. og ikke 16 pct., som fejlagtigt blev nævnt som udgangsreplik i et indslag om Norge på en dansk TV-kanal lørdag aften.

Bent Krag
Sættravej 17
9300 Sæby

Supercyklister - ikke superfædre

25. JULI - Vi er snart mange almindelige hårdtarbejdende fædre, der er alvorligt trætte af den konstante fokusering på cykelrytterne og deres rolle som fædre.
De fremstilles konsekvent og ukritisk som en slags superfædre. Men sådan som jeg ser det, må realiteten nødvendigvis være en helt anden.
For sandheden er jo, at de en stor del af året er på farten og derfor ikke særlig godt lever op til det latterlige glansbillede, der fremstilles af dem, og som de uden synligt ubehag bidrager til.
Jeg respekterer fuldt ud rytterne for deres evner som cykelryttere. Men fordi de er supercyklister, er der ingen grund til at lade det ideal omfatte resten af deres liv. At være en god far kræver lidt mere end dikke-dik til ungen på en hviledag. Og er det ærlig talt ikke også nok i vores forhold til rytterne, at de kører så fremragende på cykel.
Nej, æres skal den, der æres bør. Og respekten bør i dette tilfælde tilfalde de mange fædre, der som hverdagens anonyme helte hjælper med at bringe og hente børnene i daginstitution, handler ind og i det hele taget giver et nap med derhjemme, og hvor der ikke bare er tale om at stille sin cykel på plads i garagen og hænge sit våde cykeltøj til tørre.

Uwe Max Jensen
Vestre Ringgade 182, 3. tv. 8000 Århus C.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu