Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
29. juli 1998

Hvad de dog siger
26. JULI - Skuffelse kæmpede med vantro, da Information i lørdagens 'Hvad de dog siger' ikke bragte følgende fra telegrambunken på side 2, 23. juli:
"En dna-analyse (...) viser, at blodet med en sandsynlighed på 1:100.000 stammer fra Susan."
Hvis jeg fik at vide, at jeg med denne sandsynlighed kunne udlægges som morder, ville jeg umiddelbart tage det ret roligt.
Men jeg er heller ikke matematiker. Så jeg må hellere tage benene på nakken.

Jeppe Carlsen
Sømarksvej 188
5471 Søndersø

Tillad doping i enhver form!
26. JULI - Kun meget naive, debile eller senile personer tror på, at det franske politis afsløringer under Tour de France repræsenterer mere end en lille brøkdel af det samlede dopingproblem inden for den professionelle cykelsport. Og at der inden for cykelsportens pengemaskine er evne og vilje til virkelig at tage tyren ved hornene og sætte en stopper for uvæsenet.
Derfor: Tillad doping - under enhver form og i et hvilket somhelst omfang. Og giv præmierne til de medicinalindustrier, som er de virkeligt sejrende. Så vil rytterne fylkes om de læger og biokemikere, der kan drive præstationen højst op. For rytterne kan det centrale valg udtrykkes i en costbenefit-ratio: Risikoen for at krepere under løbet (eller kort efter) målt i forhold til præstationsforbedringen. På den måde vil tingene blive mere gennemskuelige:
Æren tilfalder den, som æres bør. Og vi andre bliver fri for at foregøjle os, at rytterne er de centrale personer i et professionelt løb som Tour de France. Og at det hele har noget med sport at gøre.
At opdrætningen af ryttere derved kommer til at ligne den måde, moderne landbrug opdrætter svin på, må kunne udnyttes i eksportsammenhæng.

Finn Egeland Hansen
professor, dr.phil.
Horstvedvej 15
8560 Kolind

Stop Hother
med det samme
25. JULI - Ja, det skulle I gøre. Det er rædsomt hver dag at læse om Klaus Rifbjergs usmagelige måde at gøre nar af vores dronning og hendes fremragende kunst.
Men det er typisk for Rifbjerg - selvglad og nedladende!

Birthe Nielsen
Jernbanegade 4-52
7000 Fredericia

Flygtningehjælp
25. JULI - Faktisk er det nederdrægtigt, at regeringen, som tak for mange års indsats, nu tvinger flygtningehjælpen til at afskedige 680 af deres 750 medarbejdere, fordi kommunerne skal overtage arbejdet med at inddrage (det kaldes integrere) flygtningene i det danske samfund.
Der er kun et at sige: at opfordre alle kommuner til at antage disse folk, der har kendskab til arbejdet, hurtigst muligt! Så bliver deres viden og indsigt ikke spildt.
Er der forresten nogen, der tror, at denne kovending i flygtningepolitikken er til glæde for flygtningene?

Niels-Jørgen Tortzen,
Grønnegade 25,
4800 Nykøbing F.

Sikke noget (Ivan) Rod
18. JULI - Netop hjemkommet fra ferie gennemlæste jeg en stak Information og faldt over Ivan Rods interviews med kvindelige jazzmusikere.
Jeg var ikke imponeret af Rods spørgsmål, men på den anden side lod han jo ofrene snakke løs, og de var alle velformulerede og vidste, hvad de talte om.
Det gjorde Rod desværre ikke, hvilket fremgik allerede i det første interview, hvor han lod en saxofonist tale om sin 'armbrosyre' - at Rod ikke kan stave til 'embouchure' er måske tilgiveligt, og fejlstavede fremmedord er så sandt ikke nogen undtagelse (mere) i Information.
Så det kunne jo være en svipser.
Men nej, i det andet interview lod han Christina von Bülow (tror jeg, det var) udtale sig om sit særlige forhold til 'tonen S'.
At den tænksomme læser nok kunne regne ud, at hun talte om tonen 'Es', er ikke nogen undskyldning for, at Rod åbentbart ikke kunne. Nå, man behøver jo ikke at kunne noder for at være en god musiklytter, så jeg gav Rod en chance til.
Men da han så i det tredje interview flere gange omtalte en musiker ved navn 'Earl Garner', stod det mig klart, at Rod måske nok var en udmærket mikrofonholder for de udvalgte musikere, men manglede det simpleste kendskab til den musik, de udøvede. Der påhviler kulturredaktøren et tungt ansvar for at sende en person, der ikke engang kender pianisten Erroll Garners navn ud for at interviewe jazzmusikere.
Jeg kan ikke undgå at føle lidt mindre tillid til avisens artikler om emner, jeg ikke selv er inde i - er de mon lige så inkompetent behandlet?
Det værste er egentlig ikke, at Rod ikke er jazzekspert - det er ikke altid, eksperter er de bedste til at snakke med kunstnere, det kan let blive indforstået - men at han ikke har så megen respekt for sit emne, at han søger oplysninger om de ting, han ikke forstår frem for blot at skrive dem ned i 'lydskrift'.
En journalist skal ikke vide alt om alt, men han bør huske Kumbels ord:
"Stor er den som ved, men større/ den som ved, hvor man kan spørre."

Per Vadmand
Degnebakken 7
4100 Ringsted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her