Uduelige ledere bør fyres
10. JULI - Endnu en skandale har ramt Veterinær- og fødevaredirektoratet. I syv måneder har man siddet på hænderne, mens man vidste, der blev solgt sundhedsskadelige - og dermed ulovlige - fødevarer inficeret med den multiresistente salmonella-bakterie DT104. Tidligere har direktoratet accepteret den voldsomme salmonella-forurening af danske æg og har undladt at drage producenterne til ansvar for deres salg af sundhedsskadelige fødevarer. Veterinærdirektøren har desuden for åben skærm løjet de danske forbrugere direkte op i deres åbne ansigt omkring sin egen rolle, da DTI04 blev fundet hos danske svin og direktoratet i mange måneder undlod at gribe ind. Veterinær - og fødevaredirektoratet har netop offentliggjort en rapport omkring fundene af giftrester i frugt og grønt. Det eneste problem er, at det drejer sig om tallene for 1996. Nogle af tallene er således toethalvt år gamle! Tilsyneladende ønsker direktoratet ikke at give forbrugerne aktuelle tal, om de fødevarer de spiser.
Eksemplerne er efterhånden så mange, at jeg - og formentlig mange andre danske forbrugere - har mistet tilliden til direktoratet, og ikke mindst de ansvarlige ledere. De er tilsyneladende ikke i stand til at udfylde deres job. Enten er de præget af en utidssvarende tankegang, eller også er de ikke dygtige nok. Fødevareministeren bør derfor som ansvarlig leder af organisationen drage de nødvendige konsekvenser for at genoprette forbrugernes tillid til den statslige tilsynsmyndighed.
Jeppe Juul
Danmarks Aktive Forbrugere Sundbyvestervej 99
104 2300 København S
Åbent brev til Arbejdsministeren
10. JULI - Kære arbejdsminister. Den 4.juli blev der i Jyllandsposten præsenteret en seniorpulje etableret af Arbejdsmarkedsstyrelsen. Samtidig præsenterer de radikale en politik omkring begrænsning af dagpengeretten for ældre. Signalet er klart: Nu skal seniorerne ind på arbejdsmarkedet igen!!! Hurra!. Jeg er 57 år og har en uddannelse som registreret revisor. Jeg deltog for tre år siden i et sådan kursus, hvor vi var 20 deltagere, og jeg var den eneste der fik et halvtidsjob som bogholder på en højskole.
Næsten alle de andre kursusdeltagere gik på efterløn, da kurset var slut! Hvorfor gik det nu sådan??
Jo det er egentlig ganske enkelt... Hvis du læser job-annoncerne i samtlige landets aviser, specielt søndagsudgaverne og job-avisen hver tirsdag, som jeg gør, vil du konstatere at arbejdsmarkedet ikke søger folk over 45 år.
Vores aldersgruppe skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, men jeg er overbevist om at arbejdsmarkedet ikke står til rådighed for seniorer. Du kan roligt stole på mig for jeg ved hvad jeg taler om. Jeg har søgt stillinger i hele landet i de sidste 10 år. Jeg er tilmeldt fire forskellige arbejdsformidlinger med signalet: "Alle job i Danmark der bare passer nogenlunde til min jobprofil har interesse". Jeg har 250 afslag på ansøgninger og ingen henvendelser overhovedet fra nogle af arbejdsformidlingerne over en 5 års periode.
Om et halvt år udløber min ret til supplerende dagpenge, og jeg vil blive tvunget til at forlade mit halvdagsjob på højskolen, med mindre jeg vil acceptere en månedsløn på 9.000 kr. før skat.
Med andre ord: Forlæng dog perioden for supplerende dagpenge til folk over 50 år, som trods alt har formået at få et halvtidsjob. For mig at se vil der vare ganske betydelige besparelser ved en sådan ordning. Jeg vil f.eks. komme til at koste staten ca. 6.000 kr. mere om måneden end jeg gør nu, hvis jeg mister muligheden for supplerende dagpenge og må gå på understøttelse.
Dette er hverdagen på arbejdsmarkedet, kære minister
Hans Winkel
Nygade 4
5500 Middelfart