Læserbrev

Læserdebat

Debat
17. juli 1998

Angående køer ved Storebælt 12. JULI - Ifølge de oplysninger, der hidtil er fremkommet om årsagerne til kødannelse ved Storebæltsbroen under spidsbelastning, er en af årsagerne, at brugerne ofte vender betalingskortene forkert, når de fører dem ind i kortlæserne. Hvorfor ikke videreudvikle de anvendte kortlæsere, så de kan læse kortene, uanset hvordan de vendes.

Arne Laursen Salesøvej 60 Veddele, 4000 Roskilde

Kosova-Fond 13. JULI - Steen Nepper Larsen ønsker at gøre noget for Kosovo: Ja, men det gør du da ved at skrive. Dine ideer var mange og slet ikke dårlige - de skal måske bare læses af nogle driftige mennesker med de rette kontakter, ik'? Lige nu kan du og evt. andre gøre som jeg: Støtte den humanitære fond, som er det økonomiske fundament, hele deres samfund bygger på. Deres forbudte skoler og Mother Teresa hospitaler, ja selv præsident Rugovas transportomkostninger dækkes vist gennem den humanitære fond. Til gengæld siger det næsten sig selv, at fondet ikke støtter de væbnede styrker (UCK), som de danske medier og en vis Pia har søgt at beskylde dem for. Jeg har fået lov at kigge dem over skulderen, og jeg kan anbefale: Kosovas Humanitær(e) Fond, Løget Center 69 B, 7100 Vejle. PS! Jeg sidder i øvrigt med en kopi af en fax dels fra Kosovos regering, som beder om konkrete nødhjælpsting til flygtninge, og dels fra Albanien, som efterlyser medicin til fire flygtningelejre i Albanien. Efter adskillige opringninger har jeg fået positiv respons fra Folkekirkens Nødhjælp, som forhåbentlig vil overtage faxen.

Gitte Strøier Vejle

Musik på nettet 12. JULI - Kære Kim Bonfils. Du kalder mig for "afgiftsfundamentalist" i dit indlæg i Berlingske Tidende (Musik på Nettet den 6. juli 1998). Nå. Mit indlæg i Berlingske Tidende den 2. juli 1998 handler om at forsvare de fremtidige muligheder for at skabe musik i Danmark. Det mener jeg ikke, vi gør ved at begynde at holde udsalg på reglerne for ophavsrettigheder på Nettet. Mine oplysninger fra KODA er følgende: Man skal betale 100 kr. til KODA om måneden for at lægge op til 10 minutter af sin egen musik på nettet. Typisk to til fire sange/numre som løbende kan skiftes ud. Jeg mener, at hvis man vil noget med sin musik og ønsker at skabe sig en professionel fremtid med den, så er 100 kr. om måneden en meget lille sum. For de 100 kr. får man legal ret til at promovere sin musik på nettet og man er med til at finansiere at Koda overvåger nettet, opkræver og fordeler ophavsretpenge til den flok komponister og tekstforfattere, som man selv er en del af - eller ønsker at blive en del af. Du pointerer, at du udtaler dig som privatperson og altså ikke på vegne af Dansk Musik Informations Center (MIC) - din arbejdsplads. Fint nok. Men hvordan skulle jeg - og andre læsere kunne gætte det, når du underskriver dig: Kim Bonfils, web-master på MIC. Så skriver du, at jeg "lukker øjnene for de skabende kunstneres virkelighed." Det håber jeg da ikke, at jeg gør, for den virkelighed er - og har været - min i mange år. Min nyeste cd (den 10. i rækken) udkom for mindre end et år siden. At musikere og andre skabende kunstnere i Danmark i dag kan få en væsentlig del af deres økonomiske eksistensgrundlag gennem et velfungerende ophavsretsligt system, skyldes en lang, sej argumentation og kamp, der har ført til en almen accept af, at kunstnere skal honoreres, når deres værker benyttes i forskellige sammenhænge. Jeg ønsker enhver debat velkommen, når den drejer sig om, hvordan vi kan sikre og forbedre vilkårene for at skabe, spille, promovere og sælge dansk musik. Men jeg tror ikke på, at vejen frem er at lempe reglerne for ophavsret på nettet. Slet ikke når de i forvejen er så rimelige, at alle skulle kunne være med.

Venlig hilsen Henrik Strube, musiker Skt. Jakobsgade 14, 4 sal 2100 København Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her