Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

13. juli 1998

Jønkeanmeldelser, jo tak
9. JULI - I et læserbrev i Information den 8. juli 1998 er to personer meget, meget indigneret over en boganmeldelse af forfatteren og bikeren Jørn Jønke Nielsens nye bog. Årsagen er den, at vedkommende er dømt drabsmand.
Med den indstilling skulle Information altså undlade en hel del boganmeldelser, og man skulle anmelde ud fra forfatternes vandelsattest/straffeattest. Det ville da blive en besynderlig selvcensur, det frie Information her skulle pålægge sig selv.
Nej, kære Information, anmeld I ud fra de kriterier, I finder kan være samfundsmæssige, kulturelle og litterære og absolut ikke af andre årsager. Læserbrevsskribenterne er så langt ude, at de truer med at opsige deres abonnement på avisen. Må jeg til abonnementservice skrive, at jeg ønsker at forsætte mit abonnement på Information.

Steen Fl. Jørgensen
Vester Søgade 78,4
1601 København V

Sjusket anmelder i Nikolaj
5. JULI - I sin anmeldelse 4. juli, af udstillingen Come Closer med ung og ældre skandinavisk samtidskunst i Nikolaj Udstillingsbygning, beklager Lisbeth Bonde, at man endnu engang viser 'kuratorernes yndlinge'.
Udover at hun kritiserer navngivne personer for en udvælgelse, som de intet har haft med at gøre, beklager hun igen at skulle se foto af Joachim Koester og video af Ann Lislegaard, som ofte er set før i København.
Til Informations læsere kan det oplyses, at disse værker ikke er med i udstillingens københavnske version. Det gælder ligeledes det Marie-Louise Ekman billede, der anvendes til illustration. Lisbeth Bonde opfordres hermed til at se de udstillinger, hun anmelder.

Morten Lerhard, kurator
Nikolaj Udstillingsbygning
Nikolaj Plads, Kbh. K

Lavere SU, tak
7. JULI - De rige, der bor i store villaer med langt til naboen, går glip af mange gode oplevelser, som forskønner livet for os fattige i Københavns brokvarterer. Nu skal I bare høre:
Lige over for min lille tredje-sals lejlighed i Marstalsgade boede der to unge piger. De har nok været studerende, for de var meget fattige. De havde hverken råd til tøj eller gardiner, så de var til stor glæde for deres ensomme genbo.
Alligevel fortryder jeg ikke, at jeg flyttede til en stuelejlighed i H. C. Lumbyes Gade. Det er nemlig ikke så heldigt at bo på tredje sal, når man kan få den idé at følge Søren Kierkegaard bogstaveligt og tage det store spring. Tredje sal er så højt oppe, at man bliver ilde tilredt, når man mødes med gårdens beton. På den anden side er det ikke højt nok, til at man flyver direkte i Paradis. Jeg måtte lægge vejen forbi Rigshospitalet, hvor der heldigvis er langt behageligere end Lars von Trier lader os ane, når vi ser hans mesterværk Riget. På Riget vrimler det med engle, der forsøder livet for de syge, og gør den uafvendelige udskrivning til en såre trist begivenhed for os, der skal hjem til ensomheden i en lille lejlighed. Det er lige før, at man må ty til tvangsudskrivning for at slippe af med mig!

Niels Stubkjær
H. C. Lumbyes Gade l0
2l00 København Ø

Sybergs synd - eller skrubtudse ?
9. JULI - "Hovmod er den værste synd" skriver Karen Syberg i Information 4.-5. juli - og heri nævner KS bla., at det udbredte hovmod kan spores i sproglige "skrubtudser", - ifølge historikeren Brian McGuire som det kan spottes hos akademikere, som hæver sig over resten af menneskeheden.
Et andet sted i artiklen sammenligner KS (manden) Luthers analyse med stribetegneren (kvinden) Nikoline Werdelins præcise spidden af dagens hovmod som NW's intuition. Den reflektion, KS ikke tillægger NW, ynder hun måske heller ikke selv at bruge? - eller mener KS faktisk, at (kvindelige) tegnere analyserer ikke, de har intuition??

Robert Refby
Slotsherrensvej 55
2720 Vanløse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu