Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
6. juli 1998

Skåne dansk igen
2. JULI - Ifølge forsidelederen i Information d. 1 juli, holder en tysk industriherre suverænt den københavnske befolknings skæbne i sine hænder, idet han på sit firmas vegne har indledt en tilsyneladende årelang retssag, om den svenske regerings ret til at nedlægge Barsebäck Atomkraftværk.
Det scenarie med en østenvind hen over et nedsmeltet Barsebäckværk som lederen opruller, vil som før få befolkningen til at søge det nærmeste uforurenede landskab, nemlig Skåne.
Hvilket held i uheld, at en Øresundsbro kan være klar til at evakuere millionbefolkningen, til et sandsynligvis årelangt ophold hos det svenske broderfolk, der naturligvis allerede har givet den danske regering garantier for, at man er helt forberedt på denne opgave, på det uheldige værtslands regning, naturligvis!

Bent Jørgensen
Bøllegården
4782 Askeby

Nej til brugerbetaling!
30. JUNI - I det nylige forlig mellem kommuner og stat taler man om at undersøge muligheden for at indføre brugerbetaling på en række ydelser.
Ældreområdet er nævnt som et af områderne.
Jeg finder det meget uheldigt, hvis forliget mellem kommuner og stat skulle føre til en privatisering af et område, som vi har en lang tradition for er et offentligt anliggende.
Jeg tror også, at målet om at holde de kommunale udgifter i ro på lidt længere sigt vil føre til at kommunerne får svært ved at opretholde serviceniveauet på ældreområdet. Medarbejderne på området er så presset, at der ikke er mere at hente der.
Muligvis derfor sidder kommunernes og statens forhandlere med en idé om at slå to fluer med et smæk: Både få indført brugerbetaling på nye områder og lette presset på kommunernes økonomi.
De tanker er vi modstandere af i Ældremobiliseringen. Øget brugerbetaling åbner for udviklingen af dybe skel i befolkningen mellem dem, der har råd til det hele, og dem, som ikke har råd til det halve.

Ivar Nørgaard,
fmd. for Ældremobiliseringen
Nyropsgade 26
Postboks 1790
1602 København V

Tyrker-fri kirke
1. JULI - Onsdag den 1. juli, i 22-nyhederne på TV2, var der et indslag om kristendom og 'kirke-tilstrømning'.
I den anledning var der inviteret en sognepræst og en lektor, dr.phil (navnene gik desværre hen over hovedet på denne seer) til at kommentere udviklingen.
Denne hr. lektor dr.phil mente, at danskerne nu strømmede i kirken, fordi det er dansk, og "der møder man ikke en eneste tyrk."
Jeg faldt ned fra min ellers så behagelige sofa og fik kaffen galt i halsen. A' hva' for noget?
Må jeg i den anledning gøre opmærsom på, at der faktisk hænger en mand fra Judæa i din kirke, hr. lektor dr.phil! Han hænger faktisk på korset.

Malene Steen Nielsen Flagga
Bremensgade 33, 4 th
2300 København S

Kan Poul Nyrup fråde?
30. JUNI - I dagens avis læser man i lederen på forsiden at "Pia Kjærsgaard frådede i en pressemeddelse søndag".
I al korthed: Hvorfor anvender du ordet "frådede" og ikke f.eks. "udtalte"?
Kunne man forestille sig, at f.eks. Poul Nyrup Rasmussen kunne give sig til at fråde?

Sven Erik Østergård
Frugthaven 4
9520 Skørping

Gæst på Amagerscenen
2. JULI - Det var en ganske interessant kronik her i bladet vedr. "Amagerscenen" men ret skal nu være ret:
At kreditere Volmer Sørensen for forestillinger som Cabaret, Sommer i Tyrol osv. er lige i overkanten, eftersom det var Jan Hertz, der stod for disse forestillinger som direktør. Forestillinger som både var publikums - og økonomiens triumfer for direktøren.
At Jan Hertz er den eneste af Volmers efterfølgere, der kan dokumentere et overskud for både publikum og økonomi.
At Jan Hertz sandelig fornyede Amager Scenen - nemlig ved at tilknytte fremragende skuespillere, vi kender fra andre teatermæssige sammenhænge f.eks. Ann Mari Max-Hansen, Nis Bank-Mikkelsen, Berrit Kvorning og Ole Ernst - og det gjorde han til alles glæde.
At kronikøren (ubevidst?) er lidt nedladende overfor det publikum som gæstede Amager-scenen og andre "folkelige teatre".
Det er alle slags mennesker der søger underholdning - og hvorfor ikke - kronikøren bemærker eksempelvis at det forkerte publikum tilsyneladende kun er pensionister og anden "pøbel".
Men lad mig påpege, at undertegnede der er 46 år læser Information med fornøjelse, for det er efterhånden den eneste avis, der herhjemme er spækket med så megen intellektuel hovmod.
Og at undertegnede med glæde har gæstet "Amager-Scenen - samt Husets Teater - alt lige efter behov, uden at snobbe op eller ned, men med det sigte at teatrets væsen i alle afskygninger bare er "livet".
Et håb:
At kronikører (journalister) sætter sig bedre ind i deres stof. Var der ikke noget om hukommelse hr. thy i kronikken.

Allan Breckling
Svinget 1
2300 København S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her