Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
2. juli 1998

Tænk på eleverne
26. JUNI - Hvorfor vil politikerne nu afskaffe 10. klasserne? Er det mon en god løsning? Det kan diskuteres. Måske kunne man bare skære ned på antallet af 10. klasser, men nu skal de åbenbart afskaffes. Ingen tænker umiddelbart på eleverne i denne sammenhæng. Der findes en del elever, der har behov for at tage 10. klasse, og det er da synd for dem, at de bare skal presses videre i uddannelsessystemet, hvis de f.eks. har indlæringsvanskeligheder, eller er nervøse over at skulle videre i systemet.
Det er sandsynligvis ikke en god løsning, man vil jo nok "tabe" en hel del elever, der for så vidt havde haft en chance, hvis de fik muligheden for at videreudvikle sig i 10. klasse. Det kunne godt virke som om, de politikere, der har stillet forslaget om afskaffelse af 10. klasserne, ikke har taget højde for disse ting. Det kunne være, at man skulle revidere ideen en gang til.

Jesper Larsen
Bygaden 51, Køng
4750 Lundby

Lidt for kreativ flygtningedebat
27. JUNI - Man kan ikke med rette brokke sig over, at avisen korter i for lange læserbreve. Men når de på avisen ligefrem laver om, så siger jeg fra. Og Information gav mit indlæg om flygtningepolitik (bragt 25. juni) en lidt for "kreativ" behandling.
Jeg henviste til to artikler i samme blad, hvor henholdsvis Lis Høhne og Kirsten Olsen sagligt og dejligt argumenterede for, at vi bør behandle flygtninge mere værdigt, end indenrigsministeren og højrefløjen ønsker. Læserbrevsredaktionen havde valgt at ændre mit ord artikler til indlæg, der som bekendt er ens i flertal og ental. Man kunne derfor tro, at de to sammen havde skrevet et indlæg.
Værre var det, at bladet udelod ordet landsformand, så der kom til at stå "den tidligere Asger Baunsbak Jensen". Vi kan glæde os over, at Baunsbak er absolut nuværende; men han er altså tidligere landsformand for Det radikale Venstre.
Sluttelig pillede redaktøren ordet for ud. Så teksten lød, at der ikke er mange gode ord i flygtningedebatten. Det er der; men der er ikke for mange.

Aksel Hundslev
Lundevej 11
5540 Ullerslev

Hvilken paragraf?
28. JUNI - Så er det igen blevet sommer på Information med den åbenbart årligt tilbagevendende føljeton af Klaus Rifbjerg, der denne gang forekommer endog mere våset og lallende end den, der blev bragt sidste år. Selv om jeg godt er klar over, at det netop er et af Klaus Rifbjergs specialer at udfordre den borgerlige moral ved at overskride gængse tabuer, finder jeg alligevel, at der er visse temaer, man anstændigvis ikke gør til genstand for satire (et tragisk mord på en svensk statsminister, en fhv. udenrigsministers kamp for at redde sin kones liv etc.). Der er jo ikke noget nyt i, at Klaus Rifbjerg, der jo stadig kan begå f.eks. velskrevne og inspirerende essays, kobler sin kritiske sans og dømmekraft fra, men at Informations redaktion kollektivt begår samme fejl kan nok undre. Måske er forklaringen, at der i dagbladet Informations vedtægter findes en (hemmelig) paragraf, som vi læsere er uvidende om, hvorefter Information forpligter sig til, uanset kvalitet, simpelthen at bringe alt, hvad nævnte forfatter måtte finde for godt at skrive?

Villy Laursen
Provstevej 15, 3.tv.
2400 København NV

Stakkels kinesere
1. JULI - Her til morgen hører jeg i radioavisen, at vores socialminister på sin ferietur til Kina udtaler, at hun er overbevist om, at danskerne også kan hjælpe Riget i Midten med narkotikaproblemerne ved hjælp af de erfaringer, vi har høstet hertillands.
Det lover knagme ikke godt for kineserne. Der er ingen grund til at udbygge den påstand. Alle læserne kender jo udmærket følgerne af vores planløse narkotikapolitik siden 60'erne. Skatteyderne må håbe, at fru Jespersen ellers har haft en god rejse.

Birk Keller
Wesselsgade 10, 2200 N.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her