Læsetid: 2 min.

Musikskat

Debat
4. juli 1998

Hvis KODA's direktør var skatteminister, ville indkomstskatten være en fast årlig afgift, helt uafhængig af indkomstforhold

MUSIKALSK
Angående Niels Baks svar "Musik på nettet" af 29. juni på mit indlæg "En broget affære" den 19. juni.
Det glæder mig, at KODA's direktør selv har taget sig tid til at svare på mit debatindlæg - selv om han hævder, at jeg har misforstået både dette og hint.
Derfor har jeg nu med stor fornøjelse genlæst mit eget indlæg indtil flere gange, men jeg kan stadig ikke se, hvor jeg skulle have hævdet, at brug af musik på Internet skulle være gratis for alle! Som mangeårigt medlem af KODA ville det da også være en tåbelig holdning.
Og selv om Niels Bak da har ret i, at der findes en billigere tarif, så udløses de famøse 1.000 kr. af alt over 10 minutters musik på en website.
Det glæder mig da at høre, at nogle af disse penge ledes tilbage til rettighedshaverne (det fremgår nemlig ikke af det trykte materiale). Og hvis Niels Bak kan garantere, at de i det mindste holdes skadesløse, vil alle mine indveninger falde til jorden.
Men med mit kendskab til KODA's almindelige (og ellers ganske rimelige) afregningstariffer må jeg sige, at hvis 11 minutters musik på en website skulle udløse blot noget, der ligner 12.000 kr. om året - ja, så bliver Internet langt den mest indbringende måde at formidle musik på i Danmark!
Desuden nævner Niels Bak, at en mulig måde at omgå disse regler på, er simpelthen ikke at melde sig ind i KODA. Vi tager den lige igen: Direktøren for komponisternes ophavsretsorganisation anbefaler indirekte komponisterne ikke at melde sig ind i foreningen.
Og rent bortset fra denne falliterklæring svarer Niels Bak stadig ikke på mit centrale spørgsmål: Hvorfor i alverden skal skabende kunstnere belastes med en udgiftspost, fordi de præsenterer deres egne værker på deres egne websites?
Bortset altså fra det kostelige reductio ad absurdum, at "KODA og NCB som faktiske monopoler er forpliget til at behandle alle ens". Gudskelov, at Niels Bak ikke er skatteminister - så ville indkomstskatten vel være en fast årlig afgift, helt uafhængig af indkomstforhold.
Kære Niels Bak: Det er KODA, der laver reglerne - og bestemmer undtagelserne (jeg nævnte selv NCB's glimrende og enkle undtagelse for promotionudgivelser). Og hvis KODA er interesseret i at sætte en kæp i hjulet på deres egne medlemmers kreativitet, har Niels Bak da ret: Så har jeg virkelig misforstået noget!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her