Læsetid: 2 min.

Kønstragedie

Debat
4. august 1998

Det der afholder mænd fra at forske i kønskonflikten er nok, at området allerede er defineret af kvinderne

KØN
Hvis ikke det var fordi Elisabeth Møller Jensens udtalelse til sidst i Mette-Line Thorups artikel om den manglende mandeforskning (1.8.) er et dybt tragisk eksempel på de monumentale fortrængninger og projektioner, der præger feministerne i dagens kønsrolledebat, nu hvor de for første gang i 30 år er ved at få kvalificeret modspil, så ville den jo virkelig være morsom.
"Jeg tror, mandebevægelsens overdrevne politisering af mandetemaerne har afholdt mange mænd fra at gå ind i forskningen og i det hele taget forholde sig til kønsdebatten," siger hun guddødemig!

Perfide forsøg
Nu skal jeg ikke her i sommertiden trætte læserne med dækkende eksempler på kvindebevægelsens hadfulde og aggressive politisering af kønstemaerne. Blot repræsentative eksempler fra de senere år, ville fylde samtlige Informations sider i en uge. Men jeg kan ikke lade være med i al stilfærdighed at henlede frk. Jensens opmærksomhed på, at det var hende, der synes at Kvindeligt Selskabs pris til "årets pik-hoved", var sådan en morsom idé! Ligesom det var hende, der så eksemplarisk sagligt afviste Anne Knudsens på-pegning af det ulykkelige i den store kvindedominans i det offentlige og i børns liv, med at hun "bare lider af en faderbinding". Og så snakker vi slet ikke om kvindeorganisationernes og kvindeforskningens perfide forsøg på at gøre alle mænd til voldelige, alkoholiserede monstre i dis-kussion op til ændringen i for-ældremyndighedsloven for et par år siden.

Overfladisk research
Næh, det der afholder mænd fra at forske i kønskonflikten er nok snarere, at området allerede er defineret af kvinderne, og at det ikke er legitimt at stille andre spørgsmål, end dem de allerede har stillet. Det var jo også derfor Hans Bonde og Co, trak sig fra Ligestillingsrådets arbejdsgruppe, selv om Ingrid Rasmussen stadig forsøger at kolportere en anden myte. De kunne simpelthen ikke få penge til at forske i de temaer, som de selv syntes var relevante, men kun i dem kvinderne fandt relevante.
I øvrigt må jeg endnu engang spørge Informations chefredaktion, hvilke tanker de har gjort sig - om nogen - vedrørende dækningen af det kønspolitiske stof. Med al respekt for Mette-Line Thorups øvrige kvaliteter, så er hun lige så ukvalificeret til at dække området, som mor Dam: Propagandistisk i stedet for journalistisk. Forudfattede vinkler og overfladisk re-
search. Er I virkelig så pussywhipped?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her