Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
13. august 1998

Pædofiles straf
8 . AUG - I et rystende indlæg beskriver Ulla Marianne Madsen den 5. august, hvordan pædofile forbrydere piner deres ofre til døde. Hun skriver, at disse forbrydere bør straffes med døden.
Det er prisværdigt, at Ulla Marianne Madsen så utvetydigt tager de svage i forsvar, og det er forståeligt, at hun mener, at der ikke bør vises nogen som helst form for skånsel over for mennesker, der mishandler børn og slår dem ihjel. Men vi andre bliver vel nødt til at spørge os selv, om vi ikke har et med-ansvar og i så fald, hvilken straf har vi så fortjent? Passer vi nok på vore børn? Beskytter vi dem tilstrækkeligt f.eks. mod vold i fjernsynet og voldsvideoer? Handler de sociale myndigheder altid ansvarligt over for børn, der forsømmes og går for lud og koldt vand? Er der tilstrækkelige hjælpemuligheder til børn og familier, der har svært ved at klare tilværelsen? Eller lader man dem mere eller mindre sejle deres egen sø, fordi der ikke er tilstrækkeligt med midler i den kommunale kasse, og fordi andre problemer, f.eks. af økonomisk art, anses for mere væsentlige at få løst?
Et kommunalt nedsat børneråd har netop afgivet betænkning og er kommet med forskellige forslag til bedring af børns vilkår i Århus kommune, men politikerne har uden den mindste tøven afvist centrale forslag til bedring af børns opvækstvilkår som urealistiske, i det der på ingen måde er råd til dem. Om de med deres afvisende holdning handler uansvarligt, kan jeg ikke gennemskue. Det er der nok heller ikke så mange andre, der kan. Derfor vil de under alle omstændigheder gå fri for straf, uanset om konsekvensen af deres holdning måtte blive, at flere børn end nødvendigt ikke bliver i stand til at klare sig i fremtidens samfund. De store lader man løbe, de små hænger man.
Apropos ansvarlighed. Jeg håber meget, at Information vil sætte himmel og hav i bevægelse for at give bud på, hvordan de af Ulla Marianne Madsen beskrevne uhyrlige og bestialske forbrydelser og overgreb mod børn bedst kan bekæmpes.

Niels Hansen
Solbakken 10
8240 Risskov

Stalddørsæg
6. AUG. - De store landbrugsorganisationer har været ude hver gang, det blev for hedt med salmonellaen, og erklære, at de smittede fødevarer - salmonella, camfylobakter osv. udelukkende skyldes stalddørsvarer fra de små og uorganiserede producenter. Nu har en undersøgelse af stalddørsæg fra Fyns-området vist, at salmonellaen i de fynske æg netop ikke stammer fra stalddørsæg.
For en, der elsker både rå æggeblommer og tartarmad med samme, og som har let adgang til både æg og kød fra små producenter med en lille bestand fritgående dyr, er der intet underligt i dette resultat.
Efter femten års salmonellafrit forbrug (syv-ni-tretten) af råt kød og ditto æg fra de små producenter i min omegn har jeg aldrig været i tvivl om, hvorfor anfaldene af bakterieangreb stiger i takt med antallet og størrelsen af industridyreforholdene. Det er naturens reaktion på vore unaturlige produktionsformer.

Susanne Arends
Rubjergvej 30, Lønstrup
9800 Hjørring

Leonoras uskyld
10. AUG. - I Appelsagen mod Corfitz Ulfeldt som Piet van Deurs historiske udsendelse kaldte sig (DR2, den 9. august 1998) spurgte anklageren en af de indkaldte historikere hvordan det kunne gå til at den stærkt belastede Leonora Christine i den almindelige bevidsthed har fået status som forfulgt uskyldighed. Han fik svaret: "Læs Jammersminde. Det var et mesterligt propagandaskrift."
Bortset fra at karakteristikken ikke forekommer mig rammende og i alle tilfælde svækkes af at skriftet er henvendt til hendes børn og gennem mange led ikke kendes uden for slægten, så må svaret været forkert:
H.C. Andersens Gudfaders Billedbog afbilder Leonora som et offer for dronningens jalousi. Den blev trykt første gang i 1868, og Jammersmindet, fundet samme år i udlandet, blev offentliggjort i 1869.
Der er grund til at stævne det pågældende vidne for falsk forklaring for retten.

Jørgen Elbek
Grindsnabevej 42 Dyngby
8300 Odder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her