Læsetid: 3 min.

Læserdebat

12. august 1998

Kære H.P. Bådsgaard

1. AUG. - Det forlyder i dagens nyheder, at du meget gerne som formand for uddannelsesudvalget, vil være med til at kigge nærmere på ordningen med kvote 2 ansøgerpuljen til de videregående uddannelser. Dette "nærmere øjesyn" kan man naturligvis tolke på mindst to måder, men jeg må tilstå, at jeg har mine bange anelser, idet du er citeret i sammenhæng med en udtalelse fra vores radikale(!) undervisningsminister om højnelse af effektiviteten på uddannelsesområdet.
Hun er jo nødt til at kigge på den pulje af ansøgere eller på kriterierne for at blive en "kvote 2-ansøger", hvis det skal stemme overens med hendes sommerholdning til overgangen fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse.
Hun ligger jo aldeles under for arbejdsmarkedets parter, der øjensynligt har fået hende overbevist om, at der er tale om spild og unødige svinkeærinder, når unge eksempelvis tager et højskoleophold, rejser ud i verden, tager et års arbejde eller to inden de går videre i uddannelsessystemet.
Mange kan se, at det er ren galimatias, og at det er et vildspor, og forhåbentligt er du i stand til at bringe lidt fornuft ind i foretagendet. Hvis du er i tvivl, kan du evt. rådføre dig med nogle af de politikere, der har lidt flere år på bagen, og som har været i stand til at føre en radikal uddannelsespolitik, for det er en meget gammel sandhed, at det er godt, at man som ung får mulighed for at høste erfaringer "ude i det virkelige liv".
Det er ganske forbløffende, så stor en magt og indflydelse uddannelsesøkonomerne synes at have!

Agnethe Gammelgård Jensen
Møllevangen 119
8450 Hammel

Et skvat taler ud

4. aug. - "Jeg er jo ikke selv religiøs. Men jeg vil gerne have nogle af de ting, et ståsted betyder." (Lars Kaalund i Inf. 4. august). Så kort kan det siges.
Hvor er det synd for Danmark, at man har givet sådan en gang våd spaghetti lov til at bestyre et teater.

Henning Prins
Vingen 7
3140 Ålsgårde

Kære Jesper Jensen

5. AUG. - Du er nok så økologisk velfunderet og politisk korrekt, men håbløst ude af trit med nutidens bevægelser.
Med temmelig god vilje kan der trækkes en, dog udifferentieret, ensrettet og videnskabeligt forceret, linje mellem 'slavetilværelse', 'brosten' og 'piercede, hætteklædte unge'. Men herfra er der langt til en generalisering.
Hver generation har forskellige udtryk - en piercing i næse, navle eller tissemand er en dominerende udtrykskode i dag, på samme måde som skulderlangt hår, batikbondeskjorter og lakrids mellem tæerne var det for 30 år siden.
Popkulturen har optaget de subkulturelle udtryk, som stammer fra S/M og fetishisme. Og ved at følge dine sammenstillinger ledes tankerne netop tilbage til det subkulturelle scratch; til S/M, hvor den underkastede slave gennempierces på befaling af sin hersker(inde), til begges seksuelle pirring og fornøjelse.

Christina Sas
Hjort Lorenzensgade 19
2200 Kbh. N.

Nej til våbeneksport

1. AUG. - På baggrund af den stærke stigning i antallet af krigeriske konflikter mellem grupper og nationer rundt om i verden, tager undertegnede afstand fra, at man fra Norge fortsat eksporterer våben og ammunition til lande udenfor Norden. Efter vores mening bør man i Norge kun producere krigsvåben og ammunition til forsvar af nordisk territorium.
Vi beder om støtte til vores synspunkt og henvender os specielt til dem, som er engagerede i våben- og ammunitionsproduktion i Norden.

Konrad Finsrud, Ove Nielsen, Helga Fröhlich, Per H. Hoen
Humania-Konseptet
Bellevue-Senteret
Breisethvegen 15
2600 Lillehammer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu