Læsetid: 4 min.

Læserdebat

Debat
8. august 1998

Pia kan ikke sin grundlov

3. AUG. - I Informations artikel om Pia Kjærsgaards kamp mod faldende kriminalitet er nogle af de fremførte forslag ulovlige. F.eks. hvis et 13-årigt barn begår et røveri mod en pizza forretning fredag skal der ikke gå lang tid før der sker noget. Så må politiet forklare forældrene at deres barn først kommer hjem mandag. Hvor er dommeren?
I Grundloven står i Pgf.3: Den lovgivende magt er hos Kongen og Folketinget i forening. Den udøvende magt er hos Kongen. Den dømmende magt er hos domstolene. Og i Pgf.71 stk 3. i grundloven står: Enhver der anholdes skal inden 24 timer stilles for en dommer. Hvis den anholdte ikke straks kan sættes på fri fod skal dommeren ved en af grunde ledsaget kendelse, der afsiges snarest muligt og senest inden tre dage, afgøre om han skal fængsles og hvis han kan løslades mod sikkerhed bestemmer denne art og størrelse.
Jeg, synes at det er forfærdeligt at nogle politikere ikke engang kan Grundloven. Jeg synes også at det er for dårligt at man først kan varetage sig selv, når man er 18 år, men kan fængsles, når man er 15 år eller 12 år som Dansk Folkeparti foreslår.

Asger Jon Frounberg, 11 år
Melchiors vej 1
3450 Allerød

Hvem styrer Sverige?

3. AUG. - Fra 1. august har Sverige nedsat prisen på en pakke cigaretter fra ca. 40 kr. pr. pakke til ca. 30 kr., angiveligt for at tage konkurrencen op med smuglercigaretter primært fra de tidligere kommunistiske lande.
For de af os der i mange år har beundret svenskerne for deres konsekvente politisk mod "de folkelige giftstoffer", er det chok, at Sverige, lader sin skatte- og sundhedspolitik dirigere af gangstere og mafiabosser. Det Sverige, der har ikke blot verdens stærkeste afholdsbevægelse, men også verdens stærkeste antitobaksbevægelse.

Henning Sørensen
Irisvej 17
8500 Grenå

Det nye menneske

1. AUG. - Tak til Tørk Haxthausen for hans kronik 'Det nye menneske'. Som jeg for-står den, gør du op med ideen om, at mennesket kan formes, at man kan skabe et nyt menneske. Kristendommen har haft dette på programmet, og allehånde totalitære ideologier også, f.eks. kommunismen og nazismen for at tage de indtil nu kendteste.
Til gengæld spørger du, hvordan det så kan være, at menneskene så ændrer sig så fundamentalt. Dine eksempler er antikkens og middelalderens mennesker, og endda 1950'ernes danskere. Og du efterlyser et bud på, hvad det er, der gør os så anderledes?
For mig er spørgsmålet om vi er så anderledes? Kan vi ikke leve os ind i de tanker, der er overleveret på skrift fra antikken? Sagaernes livsopfattelse? Middelalderens musik? Selvfølgelig kan vi det. Og vi kan se børnene svømme hen over film, der bygger på 50'ernes dansker.
Jeg tror ikke, vi er så anderledes - vores omstændigheder er. Jeg tror, at mennesker til alle tider vil søge at indrette sig, så de tager vare på sig selv og sine - nogle gange mere sig selv, nogle gange mere sine. Under de givne forhold. Som så ændres ved disse handlinger. I øjeblikket ændres vores givne forhold endda så hurtigt, at det kan være vanskeligt at kalde dem 'givne'.
Indtil videre er tilsigtede ændringer af 'mennesket' ikke lykkedes i større stil - måske kan genteknologien lave om på det?
PS: Du skriver, at du opfatter den 9. april som et Guds mirakel. Du mener vel befrielsesdagen ca. en måned senere.

Jørgen Stærmose
Asserballevej 6
6470 Sydals

Ti nazi'erne ihjel

3. AUG. - Angående nynazisternes demonstration på Rudolf Hess' dødsdag. Selvfølgelig skal de have lov til at vandre gennem Københavns gader den 15. august; det er deres grundlovssikrede ret.
Men hvor ville det være dejligt, hvis vi var nogle, der denne dag stillede os op langs ruten og bare stod der. Stod der uden bannere, uden rådne tomater, uden ord. Blot stod der og viste vores foragt. Dét ville være godt!

Søren Skriver Tillisch
Rektorparken 1, 526
2450 København SV

Kosovo

4. AUGUST - Informations leder den 4. august sammenligner situationen i Kosovo med situationen i Sudeterlandet i Tjekkoslovakiet lige før Anden Verdenskrig.
Der var et stort flertal af tyskere i Sudeterlandet, og de klagede uophørligt over tjekkiske overgreb. Udlandet i form af Chamberlain og Hitler gik så i München ind for i fredens navn, at de skulle frigøres fra Tjekkoslovakiet, hvad der betød dette lands ødelæggelse.
Der er også et stort flertal af albanere i Kosovo. Udlandet i form af NATO går ind for, at de skal have øget selvstyre, hvad der i praksis vil betyde at de 200.000 serbere i Kosovo vil flygte.
Hvorfor blander Vesten sig hele tiden i det tidligere Ju-goslavien? Det er ikke vores land. Hvis ens nabo insisterer på at købe sig en løve og øve sig i at stikke hovedet i gabet på den, mens han jokker den på halen, kan man selvfølgelig sende en krans til hans begravelse, men det er stærkt forkasteligt, at sende sin søn ind for at skille parterne. Det er det vi gør. Talrige NATO-soldater vil blive dræbt, hvis vi intervenerer i Kosovo. Lad albanerne og serberne selv rode sig ud af de konflikter, de selv har skabt.

Iver Hagel-Sørensen
Hyltebjerg Alle 78A
2720 Vanløse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her