Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
27. august 1998

Kommentar til en kommentar

24. AUG. - Et par polit-kanaljer udbredte sig den 22. august om at Informations lederskribenter er venstre-orienterede varulve.
Det vil være uoverkommeligt og osse ganske lønløst at argumentere mod deres ung-konservative- eller venstreløvesynsvinkler på tidens og samfundenes store problemer.
Derfor hæfter jeg mig kun ved deres egentlige, at "lederen i Information var for bare nogle få år siden noget af det bedste journalistik i landet. Nu domineres lederpladsen af unuanceret kritik af det moderne samfund."
Hvis det det var som de hævder, var Informations lederspalter ikke anderledes end den halve snes andre dominerende ledere i den danske presse og dermed ganske overflødige og netop ikke god journalistik.

Erik Bjørton
Nellerupgårdsalle 11
Gilleleje

Arrogante trossætninger

25. AUG. - Efter at kristendommen ikke længere har monopol på meningsdannelsen i Vesten, er korstoge, inkvisitioner og missionærbelæringer erstattet af andre arrogante trossætninger:
*Demokrati. Jeg har aldrig set teoretiske argumenter, der påviser at et styre valgt af folket skulle være bedre end alle andre styreformer.
Tværtimod er der teoretisk belæg for at betegne et Konfuciansk styre (Kina) som tæt på det ideelle.
*Menneskerettigheder. Virker nærmest som en kombination af kristen og jødisk moral. De giver ingen mening hos muslimer, hinduer og buddhister.
*Anti-racisme. En reaktion på Hitlers jødeforfølgelser. Aldrig tidligere har noget folkeslag troet på, at alle racer og kulturer bare kan blandes uden problemer. Naturfolk vil ved mødet med en anti-racist forholde sig undrende. Selv hvis udseendet ikke af-slører forskellen, er den fremmede helt anderledes. Hvordan skulle en anti-racist nogensinde blive ligeværdig med den indfødte?
*Ytringsfrihed. Det eneste af de fire begreber, jeg selv støtter fuldt ud, men det er endnu en vestlig tvangstanke. Andre folk, som ikke er individualister, men opfatter sig som del af en familie og af en stamme, ser ytringsfrihed som noget, der kan skade sammenholdet.
Derfor er det vigtigste formel enighed.

Per Hagemann
Korsebøllevej 16
Korsebølle
5953 Tranekær

Varulvenes avis

25. AUG. - Frederik Weidemann og Nikolaj Gammeltoft kritiserer skarpt Varulvenes avis (den 22. august), fordi den i lederne fremsætter "en unuanceret kritik af det moderne samfund". De fastslår, at markedet har besejret de venstreorienterede, og sammenligner nogle sådanne Information-medarbejdere med fanatiske nazister, som efter Det Tredje Riges fald ikke ville indse at slaget var tabt.
Forfatterne definerer ikke "unuanceret", som er et relativt begreb og et negativt ladet ord og derfor velegnet til at nedgøre noget, man ikke bryder sig om. Men bortset fra det kendetegnes "varulvenes" samfundskritik af skarpe meninger, som i det moderne samfund er ved at få samme status som bøvser og prutter - noget upassende, der skal holdes tilbage - fordi den frie markedsøkonomi tvinger massemedierne til at afstå fra det kontroversielle og i stedet lægge sig tæt op ad en blød fællesnævner i kampen om markedsandele.
Mennesker bliver selv-stændige individer blandt andet ved at tage stilling, hvad der kun lader sig gøre ved at udveksle meninger med andre. Derfor prøver alle, der ønsker magt, at be-grænse meningsudvekslingen - stater, firmaer, komitéer o.m.fl. - for magt trives bedst når dens grundlag ikke diskuteres.
Nikolaj og Frederik hylder det moderne samfund og navnlig dets frie markeds-økonomi, som de kalder "en skabende kraft der udvikler og beriger samfundet". Hvad den imidlertid ikke udvikler, er gode betingelser for offentlig meningsudveksling om samfundet - men berigelsen består måske netop i, at alle kritiske røster forstummer, så man kun hører hyænernes latter?

Henning Julius
Odinsgade 42,st. tv.
5000 Odense C

Information om postforsinkelser

25. AUG. - Leif O. Dahl, 1571 København V, efterlyser den 18. august i Information hurtig information om postforsinkelser på Post Danmarks hjemmeside, efter at han i forbindelse med de seneste arbejdsnedlæggelser ved Vesterbro Postkontor har måttet undvære post og har ledt forgæves efter årsagen på Post Danmarks hjemmeside. Leif O. Dahl er ikke ene om sit ønske om yderligere information om postforsinkelser på hjemmesiden. Vi har derfor sat et arbejde i gang om, hvordan større, aktuelle forsinkelser i postgangen hurtigt kan meldes ud på Post Danmarks hjemmeside. Målet er, at Internet-brugerne snarest muligt vil kunne orientere sig på www.postdanmark.dk om forsinkelser, der berører mange postmodtagere.

Ole Schmidt Pedersen
Tietgensgade 37
1566 København V

Virus

25. AUG. - Apropos side 4 i Information 24. august. Hvis jeg husker rigtigt fra min biologiundervisning i skolen, er definitionen på noget levende, at det f.eks. skal have stofskifte. Dette er ikke tilfældet med en virus og derfor kan denne være ødelagt eller kaput, men ikke død.

Otto Schäfer
Ågade 4 B.
7870 Roslev

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her