Læsetid: 3 min.

Læserdebat

Debat
3. august 1998

Lagermand

25. JULI - Vedrørende Thomas Lagermands 'Kvindeliv' d. 23. juli. Hvordan har du - Thomas Lagermand - båret dig ad med at få så ejendommelig en opfattelse af "Kvindeliv i dag"?

Annette Ursin Holmboe
Langs Diget 1
3220 Tisvildeleje

Yndig Pia K.

30. JULI - Jeg kom i hu dronningens lancering af ordet 'dumsmart,' da jeg så overskriften med en yndig, smilende Pia nedenunder. For hvor er hun dog dum, men hun ser da smart ud.
Hvis lille Peter på 12 år beslutter sig for at snuppe en Yankee Bar, så vil det betyde - hvis butikkens enlige ekspedient opdager det - at politiet tilkaldes. Lille Peter anholdes, og sagen havner som første plet på hans straffeattest. Eller hvis han låner en cykel af en bekendt, og det senere viser sig, at denne bekendte desværre har købt den i Den blå Avis uden at undersøge cyklens herkomst, ja, så er lille Peter altså pludselig tyv. Set i perspektiv af, at man på nuværende tidspunkt skal have ren straffeattest for at være flaskedreng/pige i Netto er Dansk Folkepartis forslag en meget menneskefjendsk måde at tænke på. Mener DF virkelig, at samfundet har råd til at kriminalisere på den måde?
Jeg troede DF gik ind for en fornuftig brug af politi. Jeg synes, det er tåbeligt at bruge dem til at passe på de forretningsdrivendes varer - i butikkens åbningstid. I åbningstiden må købmanden selv passe på sine varer.

Agnes Jørgensen
Lyngbygårdsvej 45
2800 Lyngby

Betalt af Lego?

31.JULI - Jeg håber, at Anders Beyer har fået sin anmeldelse af Legoland i gårsdagens avis betalt godt af Lego. For magen til ukritisk jubeljournalistik for et superkapitalistisk foretagende skal man da lede længe efter.
Mine egne erfaringer med Legos forsøg inden for det elektroniske felt har i hvert fald aldrig været overbevisende, de kan ikke engang få deres elektriske tog til at køre ordentligt, selv 30 år efter Marklin og Fleischman.

Peter Clausen
127 rue du Rouge Cloitre
1310 La Hulpe, Belgien

Rå leder

30. JULI. I Informations forsideleder, "Kammerater", svarer journalist Niels Rohleder på den kritik, som bl.a. undertegnede har rettet mod Informations dækning af UNG-sam-sagen. Jeg er fremdeles ikke enig med Rohleder i hans objektive etik, selvom jeg respekterer ham for at have ulejliget sig med at redegøre for den. Men når Rohleder tager afstand fra min syntetisering af journalistik og subjektiv samvittighed og polemisk spørger, om "Information skulle have undladt at interessere sig for, om alle anholdelser og domme efter urolighederne 18. maj 1993 var retmæssige, når nu politidirektøren, rigsadvokaten og statsministeren forsikrede, at det var de," så forsynder han sig selv mod den normerede objektivitet; i mit indlæg d. 29. juli skriver jeg nemlig, at jeg kan forstå, at Rohleder vil "efterforske" sagen, mens jeg alene beklager, at han ikke har haft tilstrækkelig "tålmodighed" til at vente med at offentliggøre resultatet af sin research, til denne havde vundet et mere stabilt fodfæste blandt de mange postulater og gisninger. Die Welt muss mich über mein Gewissen wohl ungezwungen lassen...

Peter Tudvad
Guldbergsgade 22
2200 København N

Gå på gaden

30. JULI - Efter Kramer Mikkelsens opfordring, i Politiken d. 30. juli, til at holde sig inde døre under Hess-marchen d. 15. aug., føler jeg mig tvunget til at reagere på det kraftigste. Det er selvfølgelig noget vrøvl, at vi som borgere i København skal holde os væk fra gaderne. Det er en pligt at gå på gaden for at vise vores foragt og modstand mod disse fascister. Nazierne er en hån mod menneskeheden og skal selvfølgelig konfronteres, når de stikker deres modbydelige hoved frem. Ingen racister i vores gader!!!

Lars Olsen
Griffenfeltsgade 41
2200 Kbh. N

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her