Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
25. august 1998

John F. Kennedy løj ikke
24. AUG. - John F. Kennedy løj ikke. I hvert fald ikke med ordene Ich bin ein Berliner som Peter Laugesen skriver i sin radio-tv klumme lørdag den 22. august.
Kennedy påstod nemlig ikke, at han selv var berliner, da han holdt sin tale i Berlin den 26. juni 1963. Ordene faldt sådan:
Two thousand years ago the proudest boast was: Civis romanus sum.
Today, in the world of freedom, the proudest boast is: Ich bin ein Berliner.
Og den gik selvfølgelig rent ind hos de rigtige berlinere.

Steen Venbjerg
Tunø
8300 Odder

Brev fra en aktiveret
24. AUG. - Hvordan skal man som aktiveret finde motivationen i det daglige arbejde.
Dag efter dag udfører man arbejde, som 'kolleger' får mere i løn for.
Hvordan skal man finde en reel stilling, når det offentlige konstant sparer og nedlægger stillinger. Virksomhederne automatiserer og prøver at holde lønudgifterne nede. Det i sig selv må være en smal sag, når man tvinger folk til at arbejde under mindstelønnen.
Hvad er arbejde? Hvis du ikke kan se det, skal du nok få det at vide i en endeløs række af gør 'dit og dat' breve, ellers sker det og det: Altid trusler på ens økonomiske- og dermed livsgrundlag. Hvor er solidariteten?
Ingen overenskomstansatte modsætter sig at arbejde med en aktiveret.
Hvorfor fyrer de ikke hele den offentlige sektor og ansætter to nye bistandsmodtagere for hver enkelt: det ville være en besparelse.
Så hermed en opfordring: Meld dig ind i BiD (bistandsklienternes fagforening ) og køb Faklen.
Så kan vi vende denne facistiske 'arbeit macht frei' glidebane, eller se Socialdemokratiet og dets håndlangere forråde det danske folk endnu en gang.

Martin Rasmussen
Mejerivej 4
8340 Malling

Kære Margrete Auken
24. AUG. - Selv ved topmålt sjusket læsning (dit udtryk) af Erling Bjøls nye i øvrigt fremragende bog: Hvorfor Krig?, som jeg anmeldte forleden, og i hvilken anledning jeg altså fik brev med hjem her i spalten i lørdags, vil du opdage, hvad forfatteren skriver om Grundtvigs indsats for dansk national identitet og nationalisme (s. 94.) Dét forholdt jeg mig til og ikke til Peter Madsens kronik i Politiken, som jeg end ikke har set.
Det er selvfølgeligt morsomt at du polemiserer mod professor Madsen via min ringhed, men en manøvre det er lidt akavet at deltage i.
Din øvrige bedømmelses kvalitet af hvorvidt jeg har et blødt punkt, når det gælder Grundtvig, afhænger selvsagt af den bedømmendes egen konsistens. Jeg skrev, hvad jeg skrev. Når du dertil føjer, at 'den' står helt stille, når det gælder kristendommen, går jeg ud fra at 'den' hentyder til min forstand. Den står såmænd tit stille. Ikke specielt når det gælder kristendommen, som endda ville klare sig, er jeg vis på, men nok så ofte, når det gælder enkelte af kristendommens forvaltere. I dette tilfælde, når det gælder én, der i sin elskelige kækhed betegner sin skrivende næstes påståede holdninger om ovenstående emner, Grundtvig og kristendommen som: "Et handicap". Dit udtryk.

Georg Metz
Information

Informations varulve
24. AUG. - Frederik Wiedemann og Nikolaj Gammeltoft beskylder d. 22.8 Informations lederskribenter for at være en hoben venstreekstremistiske varulve.
Sjældent har man dog set en så fredsommelig og nuanceret flok varulve. Og sjældent har man set et så uargumenteret og ubehjælpsomt indlæg i Informations debatspalter.

Niels I. Meyer
Grønnevang 55
2970 Hørsholm

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her