Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

24. august 1998

Selvforvaltning og/eller KODA
21. AUG. - I den løbende debat om KODA og Internet kommer senest den 20. aug. formanden for KODA's råd, Hans Dal, med nogle meget organisationsnære argumenter for, at der skal betales vederlag af egen musik på egen hjemmeside: Fritagelse vil give organisationen mere arbejde, bl.a. med kontrol af medlemmets oplysninger om kun at bruge egen musik; KODA's status som monopol fordrer en ensartet behandling af alle og sidst (men vigtigst?) "en fritagelse kan skabe en tendens til selvforvaltning..."
Oh, gru......!? I øvrigt mener Hans Dal (HD) "der i langt de fleste tilfælde bliver tale om et symbolsk vederlag på 100 kr. om måneden".
I grunden er jeg enig i ideen i KODA: "Solidaritet i den kollektive forvaltning" (HD). Jeg er da også medlem, og får af og til en erkendtlighed, og det er jeg virkelig glad for. Det er så dén forvaltning af (mine) rettigheder: Lommeregning med millionbeløb og udskrivning af et antal checks. For mere bliver det ikke rigtigt til, eller hur?
Mit eksempel: Efter 'musikalske uoverensstemmelser' skiltes jeg efter fire år fra et band, der fortsatte på ruinerne med ny bassist. Halvandet år senere modtager jeg en check fra ncb (KODA's mage) på så'n cirka en hundredekroneseddel til dæk-ning af mine mekaniske rettigheder i forbindelse med en CD-udgivelse.
Jeg vidste ikke af at have indspillet noget, og kontaktede KODA, der jo som nævnt forvalter mine rettigheder. Man ville undersøge sagen. Et par dage senere ringer den juridisk ansvarlige for pågældende CD-udgivelse til mig og spørger, hvad det nu er for noget og så videre, og nu måtte han (sic!), have en undskyldning af bandet og så videre og så videre. Det var så det.
"Lad mig opsummere" (HD):
*Mine rettigheder er blevet krænket (musik jeg har medkomponeret, udgivet uden min tilladelse).
*Min organisation, forvalterne, kontakter krænkeren og udleverer mit telefonnummer.
*Krænkeren føler sig krænket over min eksistens, meddeler han pr. telefon...
Året efter kom der igen en check på 100 kr. fra ncb.
"Overført fra sidste år,
ikke hævet check nr. xxxxxxxxx-xxxx".

Michael T. Andersen
Falstersgade 49
8000 Århus C

Asa dyrkning
18. AUGUST - Manden, der hvidvaskede politiet, slår til igen. Denne gang er det Asa dyrkningen han kaster sig over. Og igen ser han bort fra kendsgerninger, der vil rokke ved hans forudindtagede konklusion. Dem, der brændte kirker af i Norge, var satanister.
Satan som modsætningen til den kristne gud. Den Onde selv. Deres pladeforretning hed Helvede. En af kirkerne blev brændt ned den 616 klokken 18 = 666 djævlens tal eller sådan noget. Det har overhovedet intet med nordiske guder at gøre.
Kære Information, jeg droppede Weekend-avisen på grund af manden, der hvidvaskede politiet.
Kommer der ret meget mere fra hans hånd i Information, så vil jeg kraftigt overveje...

Torben Ethelfeld
Bjernemark Byvej 31
5700 Svendborg

Flosklerne om læger igen
19. AUGUST- Så er den der igen. I dagens leder: "De rigeste samfundsborgere, der har bekymringer i livet på grund af direktør- eller lægeløn, BMW-biler, lystyacht ...". For et halvt hundrede år siden tjente en læge måske 20-30 gange så meget som en arbejdsmand - og han betalte knapt skat.
Nu tjener lægen tre gange så meget som en ufaglært, - naturligvis under forudsætning af, at han arbejder betydeligt mere end de 37 timer om ugen; - hvorefter skatten og sociale ydelser giver en vis udligning.
Hvor længe skal vi leve med de gamle floskler om de rige læger? Og hvorfor læser vi aldrig i aviserne, hvad en journalist tjener. Kan det mon tænkes, at nogle med den journalistiske mellemteknikeruddannelse har en ganske god hyre?

Ole Sørensen
læge
Svinkløvvej 96
9690 Fjerritslev

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu