Læsetid: 3 min.

Dokumentation Mogens Camre

Debat
12. september 1998

Mogens Camre er meldt til politiet for racisme. Måske nytter det. Men når Mogens Camre fremstiller nedrige påstande som dokumentation, bør han i hvert fald stilles til ansvar

ANSVAR
FORENINGEN AF Søren Krarup og Mogens Camre er stærk kost. Det foregik i DR's talkshow Helt ærligt, mand med Karen Thisted og Mette Fugl torsdag aften, og vi fik fik fremmedforagten for fuld udblæsning.
Med al respekt synes jeg, at værtinderne flere gange tabte tråden og overblikket og dermed evnen til at styre debatten (ikke holdningerne) mod rimelige konklusioner og afslutninger.
Allerede fredag morgen er Mogens Camre meldt til politet for racisme (jeg tvivler på, at det holder), og Socialdemokratiet overvejer at smide ham ud. Fred med det. Men jeg synes ikke, dette skal handle om ytringsfrihed, men om dokumentation.
Meget er sagt før om muslimer, både af Camre og Krarup og af mange andre. En del af debatten er legal. Jeg synes, man har ret til at være bekymret over indvandring og til at tro, at forskellige kulturer ikke kan fungere sammen i et samfund.
Jeg er uenig, men det kan man diskutere. Jeg synes også, at man kan have både ret og grund til at være forarget over, at der tilsyneladende i kiosk, grill og rengøringsmiljøet er indvandrergrupper, der mere organiseret er indblandet i en kombination af socialt bedrageri og svindel. Her synes jeg, vi både har debatten, medierne, Told og Skat samt politiet som redskaber, og de må gerne få flere ressourcer til disse opgaver.

MIN FRYGT KOMMER, når embedsmanden Mogens Camre fremstiller nedgørende og nedrige påstande, som om det er dokumentation. Her synes jeg, han enten skal tvinges til at dokumentere nøgternt og konkret uden skældsord, trække sine påstande tilbage eller tage de stillingsmæssige konsekvenser.
Mogens Camre lagde i tv-udsendelsen megen vægt på, at han ikke er politiker, men embedsmand - han er ansat i Bruxelles. Og som embedsmand i Bruxelles hævdede han, i flere afsnit og med flere sideordnede sætninger, at hovedparten af svindelen med EU's midler skyldes muslimer, og han fik, som jeg opfattede det, også nævnt, at de ansvarlige er muslimske bander fra lande langt udenfor EU. Han hævdede også at have belæg i EU-statistikker, han henviste som dokumentation til den svenske EU-kommissær og sagde desuden udtrykkeligt, at dette er noget, han ved.
Der var altså ikke tale om en formodning, men om en embedsmands viden.
Det svarer dog ikke til, hvad jeg har læst i EU's revisionsrapporter. Det svarer heller ikke til dagbladsrapporter om svindelen f.eks. indenfor EU's landbrugsordninger med falske støttebeløb for ikke-producerede afgrøder. Men Camre fortæller os, at svindelen i EU hverken skyldes almindelige europæiske bønder eller en kristen italiensk mafia. Det skyldes heller ikke den internationale østmafia og russisk kriminalitet, man ellers taler meget om. Selv om der vel er et par muslimer i den russiske mafia også, er det dog næppe dem, der dominerer, men folk fra en gammel kristen ortodoks kultur.
Svindelen kommer helt andre steder fra, ved Camre. Det ved EU-embedsmanden, det har han EU-kommissionens ord for. Det viser EU-statistikken.

JEG SYNES, Karen Thisted og Mette Fugl eller andre på DR skal spille båndet igennem et par gange og notere sig Camres påståede præcise sikre viden som embedsmand i Bruxelles. Jeg synes, man skal stille embedsmanden til ansvar. Jeg synes, jeg skal blive klogere, hvis Camre kan dokumentere disse påstande. Men jeg synes ikke, han skal slippe af sted med en ny spand lort om fede muslimer i alt for store biler.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her