Læsetid: 1 min.

Fint med færre sygeplejersker

Debat
1. september 1998

Fornuftigt at fravælge uddannelser med naturvidenskabeligt indhold

(2. SEKTION - STUDIESTART)
FAGLIGHED
Atter en gang skrives der om de studerendes fravalg af naturvidenskabelige fag. Studenter, der i bund og grund ville være en pryd for sygeplejeskestanden, opgiver at læse til sygeplejesker, på grund af sygeplejeskestudiets indhold af naturvidenskabelige fag. Her drejer det sig især om matematik, fysik og kemi.
I slutningen af 1980'erne gennemførtes en gymnasiereform, der som et af formålene havde at gøre nævnte tre fag mere attraktive, idet "man" mente, at fagene var for svære, og alt for abstrakte.
En uundgåelig følge af gymnasiereformen var, at fagene fra at rumme et passende abstraktionsniveau og intellektuel spænding, reduceredes til usammenhængende kedsommeligt udenadslære uden nævneværdige intellektuelle højdepunkter.
Det interessante i den sammenhæng er, at et "svært" fag overhovedet ikke bliver lettere at lære, når man sænker niveauet. Studenterne forlader gymnasiet med nogle nødtørftige kogebogsopskrifter på, hvordan et beskedent antal naturvidenskabelige problemer kan løses. De har ikke noget passende intellektuelt overblik over de basale naturvidenskabelige lovmæssigheder, og har snart glemt næsten "alt" hvad de har "lært".
Derfor må det siges at være et fornuftigt valg studenterne træffer, når de fravælger uddannelser med naturvidenskabeligt indhold. I vore dage er det ikke længere nok at kunne læse, skrive og regne. Derudover er der et stigende behov for at man kan udføre symbolske manipulationer med abstrakte størrelser. I dag skal man kunne tænke abstrakt.
Det sidste er en nødvendighed, da naturvidenskaben forlængst har bevist, at Verden kun kan anskues som en: abstraktion i bund og grund.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her